21. března 2002
Evropská komise na konci ledna schválila koncepci dalšího rozvoje
evropské železniční dopravy, jejímž cílem je vytvoření
„integrovaného evropského železničního prostoru“. Unie společností
pro kombinovanou dopravu železnice/silnice UIRR, jejíž členové zajišťují
více než 65 procent veškeré evropské kombinované dopravy
železnice/silnice, návrhy komise ve svém prohlášení z konce února
přivítala. Tzv. druhý železniční balíček podle osmnácti členských
operátorů unie zaručí pokračování pozitivního procesu, který loni
nastartoval první „balíček“.
Smyslem letošních opatření komise je dosáhnout znovuoživení evropské
železniční dopravy jako dopravního oboru, jehož potenciál se dosud
nepodařilo plně využít. Členové UIRR uvítali, že se v rámci druhého
balíčku dostalo do popředí téma „zlepšování kvality služeb“, které
operátoři chápou jako jeden ze základních předpokladů pro úspěšný
rozvoj celého odvětví. I když evropská administrativa již připravuje
další kroky, podle názoru UIRR je v současné době nejdůležitější,
aby se záměry přijaté na celoevropské úrovni podařilo prosadit i do
národní legislativy jednotlivých členských zemí Evropské unie.
Přijatá opatření budou mít žádoucí účinek jen v případě, pokud
bude zaručeno, že liberalizace železniční dopravy bude držet krok
s oborem silniční dopravy, zdůraznila dále ve svém prohlášení UIRR,
podle níž byla dosavadní praxe otevírání trhu v obou oborech
diametrálně odlišná. Rovnocenné postavení získá železnice jen tehdy,
budou-li moci vlaky projíždět drážní sítí zemí Evropské unie
s podobně minimálními ome-zeními, jakým se těší silniční doprava.
Druhý železniční balíček
Evropská komise předložila v září roku 1998 řadu návrhů ke
směrnicím 91/440, 95/18 a 95/19, které loni pozměnily směrnice 2001/12/EG,
2001/13/EG a 2001/14/EG z 15. března. Po dohadovacím řízení se Radě
ministrů Evropské unie a Evropskému parlamentu podařilo dojít ke
kompromisnímu řešení, díky němuž mohl 15. března loňského roku
„infrastrukturní balíček“ vstoupit v platnost. UIRR tyto snahy
podpořila a současně tehdy zdůraznila, že bude nutné bez větších
odkladů provést další konkrétní opatření.
Bílá kniha Evropské komise pak loni v září stanovila tři linie
opatření v zájmu oživení evropské železniční dopravy. První z nich
zahrnovala vybudování evropského železničního trhu s jednotnými
právními a technickými předpisy. Její naplnění je i cílem druhého
železničního balíčku, který komise pod názvem „Na cestě
k integrovanému evropskému železničnímu prostoru“ zveřejnila na konci
ledna letošního roku, konstatovala ve svém prohlášení UIRR.
UIRR přivítala všechna opatření, která přispějí k dalšímu rozvoji
norem Společenství v oblasti interoperability a otevírání trhu a rychlému
vytvoření integrovaného evropského železničního prostoru. UIRR bude tyto
procesy podporovat i jako aso-ciovaný člen Evropské asociace pro
železniční interoperabilitu AEIF, na jejíž půdě může dobře uplatnit
zkušenosti a know-how svých členů především v oblasti technických
specifik vývoje železničních nákladních vagónů, uvedla ve svém
prohlášení UIRR.
Zřízení Evropské železniční agentury pro kontrolu a řízení
interoperability a bezpečnosti je podle UIRR naprosto nezbytné. Pro hladký
průběh tak zásadní reformy však podle ní bude nutné jednoznačně
stanovit:
l počet železničních společností licencovaných v každé zemi, jejich
geografickou oblast aktivity, počet najetých kilometrů a přepravených tun
zboží na vlastní, národní a mezinárodní síti;
l lokomotivní park, počet lokomotiv a technické specifikace (kompatibilita,
signalizační systémy, elektrické napětí apod.);
l strukturu zaměstnanců podle kategorií, vzdělání a kvalifikace kvůli
přístupu na různé železniční sítě.
Výzkumné prostředky Evropské unie i členských zemí by měly být
využity pro získání prvních podkladů pro plánovaný monitorovací systém
RMMS (Rail Market Monitoring Sy-stem), další sběr a vyhodnocování by již
měla zajišťovat Evropská železniční agentura.
Kvalita jako nejvyšší priorita
UIRR věnuje prvořadou pozornost těm opatřením, která slouží ke
zlepšení kvality služeb na železnici. Nejen ve svém předchozím stanovisku
k Bílé knize, ale opakovaně UIRR poukazovala na velké nedostatky
v kvalitě služeb drážních podniků. Pro provozovatele kombinované dopravy
je naprosto nepochopitelné, že dopravci musí platit stejnou cenu bez ohledu
na to, zda vlak dojede včas nebo se zpožděním (často až
několikahodinovým), zdůraznila ve svém prohlášení UIRR s tím, že
železniční společnosti za způsobené potíže a škody navíc ani
neručí.
Podle UIRR jsou takové poměry v odvětví, které má zájem být moderní a
konkurenceschopné, naprosto nemyslitelné. Proto unie přivítala, že právě
zlepšení kvality služeb na železnici je věnována druhá část opatření
v rámci druhého železničního balíčku Evropské komise. Kvalita je
klíčem k opětovnému nastolení rovnováhy mezi jednotlivými druhy dopravy,
zdůraznila UIRR.
UIRR předložila Evropské komisi řadu konkrétních podnětů pro ohlášený
návrh nařízení o zárukách za kvalitu služeb na železnici. Toto
opatření bude nutné zvláště v situaci, kdy dopravci nezřídka nutí
operátory, aby nakupovali kapacitu ucelených vlaků i na celý rok dopředu a
přebírali tak za ně současně i finanční rizika, zdůraznila unie ve
svém prohlášení.
Členské země Evropské unie by měly podle názoru UIRR zřídit poradenská
centra pro železniční podniky (nové i zahraniční) při národních
ministerstvech dopravy, dále by měly zavést systém finančních podpor pro
nové železniční podniky (minimalizace počátečních rizik) a finančně
podpořit technickou (vícesystémové lokomotivy) a organizační
interoperabilitu (školení strojvedoucích pro osvojení zahraničních
systémů a tratí).
Důležitá bude praktická podoba
Společnosti kombinované dopravy železnice/silnice sdružené v UIRR
pokládají druhý železniční balíček Evropské komise za důležitý
příspěvek pro podporu snah o převedení většího objemu zboží ze
silnice na železnici. Tyto snahy však mohou být úspěšné pouze za
předpokladu, že plánovaná politická opatření získají konkrétní a
praktickou podobu, zdůraznila ve svém prohlášení z konce února Unie
společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR. n
www.uirr.com