Evropská unie

UIRR přivítala druhý „železniční balíček“ Evropské komise

Evropská komise na konci ledna schválila koncepci dalšího rozvoje evropské železniční dopravy, jejímž cílem je vytvoření „integrovaného evropského železničního prostoru“. Unie společností pro kombinovanou dopravu železnice/silnice UIRR, jejíž členové zajišťují více než 65 procent veškeré evropské kombinované dopravy železnice/silnice, návrhy komise ve svém prohlášení z konce února přivítala. Tzv. druhý železniční balíček podle osmnácti členských operátorů unie zaručí pokračování pozitivního procesu, který loni nastartoval první „balíček“.
Smyslem letošních opatření komise je dosáhnout znovuoživení evropské železniční dopravy jako dopravního oboru, jehož potenciál se dosud nepodařilo plně využít. Členové UIRR uvítali, že se v rámci druhého balíčku dostalo do popředí téma „zlepšování kvality služeb“, které operátoři chápou jako jeden ze základních předpokladů pro úspěšný rozvoj celého odvětví. I když evropská administrativa již připravuje další kroky, podle názoru UIRR je v současné době nejdůležitější, aby se záměry přijaté na celoevropské úrovni podařilo prosadit i do národní legislativy jednotlivých členských zemí Evropské unie.
Přijatá opatření budou mít žádoucí účinek jen v případě, pokud bude zaručeno, že liberalizace železniční dopravy bude držet krok s oborem silniční dopravy, zdůraznila dále ve svém prohlášení UIRR, podle níž byla dosavadní praxe otevírání trhu v obou oborech diametrálně odlišná. Rovnocenné postavení získá železnice jen tehdy, budou-li moci vlaky projíždět drážní sítí zemí Evropské unie s podobně minimálními ome-zeními, jakým se těší silniční doprava.
Druhý železniční balíček
Evropská komise předložila v září roku 1998 řadu návrhů ke směrnicím 91/440, 95/18 a 95/19, které loni pozměnily směrnice 2001/12/EG, 2001/13/EG a 2001/14/EG z 15. března. Po dohadovacím řízení se Radě ministrů Evropské unie a Evropskému parlamentu podařilo dojít ke kompromisnímu řešení, díky němuž mohl 15. března loňského roku „infrastrukturní balíček“ vstoupit v platnost. UIRR tyto snahy podpořila a současně tehdy zdůraznila, že bude nutné bez větších odkladů provést další konkrétní opatření.
Bílá kniha Evropské komise pak loni v září stanovila tři linie opatření v zájmu oživení evropské železniční dopravy. První z nich zahrnovala vybudování evropského železničního trhu s jednotnými právními a technickými předpisy. Její naplnění je i cílem druhého železničního balíčku, který komise pod názvem „Na cestě k integrovanému evropskému železničnímu prostoru“ zveřejnila na konci ledna letošního roku, konstatovala ve svém prohlášení UIRR.
UIRR přivítala všechna opatření, která přispějí k dalšímu rozvoji norem Společenství v oblasti interoperability a otevírání trhu a rychlému vytvoření integrovaného evropského železničního prostoru. UIRR bude tyto procesy podporovat i jako aso-ciovaný člen Evropské asociace pro železniční interoperabilitu AEIF, na jejíž půdě může dobře uplatnit zkušenosti a know-how svých členů především v oblasti technických specifik vývoje železničních nákladních vagónů, uvedla ve svém prohlášení UIRR.
Zřízení Evropské železniční agentury pro kontrolu a řízení interoperability a bezpečnosti je podle UIRR naprosto nezbytné. Pro hladký průběh tak zásadní reformy však podle ní bude nutné jednoznačně stanovit:
l počet železničních společností licencovaných v každé zemi, jejich geografickou oblast aktivity, počet najetých kilometrů a přepravených tun zboží na vlastní, národní a mezinárodní síti;
l lokomotivní park, počet lokomotiv a technické specifikace (kompatibilita, signalizační systémy, elektrické napětí apod.);
l strukturu zaměstnanců podle kategorií, vzdělání a kvalifikace kvůli přístupu na různé železniční sítě.
Výzkumné prostředky Evropské unie i členských zemí by měly být využity pro získání prvních podkladů pro plánovaný monitorovací systém RMMS (Rail Market Monitoring Sy-stem), další sběr a vyhodnocování by již měla zajišťovat Evropská železniční agentura.
Kvalita jako nejvyšší priorita
UIRR věnuje prvořadou pozornost těm opatřením, která slouží ke zlepšení kvality služeb na železnici. Nejen ve svém předchozím stanovisku k Bílé knize, ale opakovaně UIRR poukazovala na velké nedostatky v kvalitě služeb drážních podniků. Pro provozovatele kombinované dopravy je naprosto nepochopitelné, že dopravci musí platit stejnou cenu bez ohledu na to, zda vlak dojede včas nebo se zpožděním (často až několikahodinovým), zdůraznila ve svém prohlášení UIRR s tím, že železniční společnosti za způsobené potíže a škody navíc ani neručí.
Podle UIRR jsou takové poměry v odvětví, které má zájem být moderní a konkurenceschopné, naprosto nemyslitelné. Proto unie přivítala, že právě zlepšení kvality služeb na železnici je věnována druhá část opatření v rámci druhého železničního balíčku Evropské komise. Kvalita je klíčem k opětovnému nastolení rovnováhy mezi jednotlivými druhy dopravy, zdůraznila UIRR.
UIRR předložila Evropské komisi řadu konkrétních podnětů pro ohlášený návrh nařízení o zárukách za kvalitu služeb na železnici. Toto opatření bude nutné zvláště v situaci, kdy dopravci nezřídka nutí operátory, aby nakupovali kapacitu ucelených vlaků i na celý rok dopředu a přebírali tak za ně současně i finanční rizika, zdůraznila unie ve svém prohlášení.
Členské země Evropské unie by měly podle názoru UIRR zřídit poradenská centra pro železniční podniky (nové i zahraniční) při národních ministerstvech dopravy, dále by měly zavést systém finančních podpor pro nové železniční podniky (minimalizace počátečních rizik) a finančně podpořit technickou (vícesystémové lokomotivy) a organizační interoperabilitu (školení strojvedoucích pro osvojení zahraničních systémů a tratí).
Důležitá bude praktická podoba
Společnosti kombinované dopravy železnice/silnice sdružené v UIRR pokládají druhý železniční balíček Evropské komise za důležitý příspěvek pro podporu snah o převedení většího objemu zboží ze silnice na železnici. Tyto snahy však mohou být úspěšné pouze za předpokladu, že plánovaná politická opatření získají konkrétní a praktickou podobu, zdůraznila ve svém prohlášení z konce února Unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR. n
www.uirr.com 

spinner