Dálnice D8

Úsek dálnice D8 z Nové Vsi do Doksan v provozu

Nový úsek dálnice D8 v délce 16,3 kilometru mezi Novou Vsí na Mělnicku a obcí Doksany na Litoměřicku byl minulý týden uveden do provozu. Stavba za 1,4 miliardy Kč umožní propojení současných úseků do souvislé dálnice z Prahy až do Lovosic o délce 48,3 kilometru. Významně přispěje k bezpečnosti silničního provozu, řekl při slavnostním otevření ministr dopravy Jaromír Schling. Celá 92kilometrová dálnice D8 z Prahy ke státní hranici s Německem by měla být podle smlouvy s německou stranou dokončena v roce 2005, kdy bude hotov i navazující úsek do Drážďan. Ministr Jaromír Schling i zástupci saské vlády vyjádřili přesvědčení, že tento termín bude splněn, přestože na obou stranách existují dosud nevyjasněné problémy. Na D8 zbývají dokončit úseky o délce 23,3 kilometru z Trmic na státní hranici a z Lovosic do Řehlovic o délce 16,4 kilometru. Jak řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Pavel Havíř, stavba úseku od hranic ve směru k Českému středohoří by měla být zahájena do několika měsíců. Proti výstavbě úseku Lovosice-Řehlovice protestují ekologičtí aktivisté. Ministerstvo životního prostředí však letos na jaře definitivně potvrdilo pro stavbu výjimku ze zákona o ochraně přírody. Stavět by se mělo začít zřejmě v příštím roce. Také premiér Miloš Zeman při otevření nového úseku prohlásil, že věří v dálniční propojení Prahy a Drážďan ve stanoveném termínu. Domnívá se, že dostavením dálnice přes České středohoří výrazně klesnou emise z vozidel znečišťující ovzduší. Výstavba dálnice A 17 na německé straně, která propojí českou D8 s Drážďany, začala v srpnu 1998 u Drážďan. Podle vyjádření zástupců saské vlády je již celá trasa projektově připravena a její financování zabezpečeno z fondů Evropské unie. Stavba dálničního mostu, který by měl propojit německou a českou dálnici, má začít v roce 2003. Dosud nevyjasněné úseky na německé straně představuje tunel v západní části Drážďan, napojení na dálnici ve směru na Polsko a úsek v jižní části Drážďan se čtyřmi velkými mosty. Zprovozněný úsek dálnice D8 se začal stavět v říjnu 1998 a jeho dokončení o osm měsíců oddálil rozsáhlý archeologický průzkum v lokalitě Podřipsko. Na úseku je vybudováno pět mostů. (čtk)

spinner