Pracovní skupina pro kombinovanou dopravu SSL

V řadě zemí se kombinovaná doprava těší státní podpoře

Zasedáním Pracovní skupiny pro kombinovanou dopravu při Svazu spedice a logistiky ČR (SSL), které vedl předseda skupiny Alois Bartončík, bylo v dubnu zahájeno jarní kolo jednání pracovních skupin a klubů svazu. Posláním pracovní skupiny pro kombinovanou dopravu je především monitorovat situaci na evropském trhu kombinované dopravy a členům SSL podávat informace, které mohou využít pro komerční účely. Její členové se nicméně věnují i analýze státní podpory kombinované dopravy v různých zemích a informacím o činnosti zahraničních operátorů. Německo Vládní koalice rozvoj kombinované dopravy rozhodně neopomíjí. Již dříve deklarovala cíl, aby bylo v Německu v rámci KD přepraveno 90 miliónů tun zboží ročně. Dosažení tohoto cíle by mělo umožnit následujících deset bodů na podporu kombinované dopravy, které zformulovali představitelé vládní SPD.

1. Rozvoj KD patří k nejdůležitějším dopravně-politickým úkolům vládní koalice 2. KD musí být konkurenceschopná i na kratších vzdálenostech 3. KD se musí více orientovat na zákazníky 4. KD by měly organizovat a provádět pouze takové subjekty, které s ní mají zkušenosti 5. Zvýšení podílu KD musí být zajišťováno tak, aby ostatní subjekty nebyly diskriminovány, pokud jde o přístup na drážní síť 6. Prostředky na podporu KD musí být přesně určeny 7. Je nutné maximálně odstraňovat existující rezervy v oblasti KD 8. Je třeba podporovat vývoj a nasazení nové překladové techniky 9. Je třeba ověřit možnost ustavení národního podpůrného programu, obdobného jako je program Evropské unie PACT 10. Spolková vláda se musí zasadit o zlepšení spolupráce evropských drah v oblasti KD Švýcarsko Ve Švýcarsku byly v lednu zjednodušeny podmínky pro provozování silniční dopravy ve prospěch KD. Zjednodušení spočívá zejména ve zrušení tzv. radiálních zón (třicetikilome­trových okruhů kolem terminálů), díky němuž mohou vozidla o celkové hmotnosti až 44 tun jezdit v předchozí a následné dopravě po celém území Švýcarska. V praxi tak lze vézt kontejner z rýnského přístavu v Basileji třeba až do Ženevy. Opatření se týká i rakouských a německých příhraničních terminálů. Výše poplatku za soupravu o celkové hmotnosti 44 tun je stejná jako v případě 34tunové soupravy. Dopravci mohou navíc získat rabat, přivážejí-li kontejnery nebo návěsy, které budou přepravovány po železnici nebo lodní dopravou. Rabat za kontejner do 20´ činí 20 CHF, za delší 25 CHF. Nizozemsko Nizozemské ministerstvo dopravy odsouhlasilo výstavbu nového terminálu „Rail Service Center Maasvlakte“. Na stavbu zařízení, které bude provozovat podnik přístavních služeb ECT, bude vynaloženo 22 miliónů X. Již druhý terminál KD na území přístavu Rotterdam je zároveň prvním z celkem pěti připravovaných zařízení. Jeho výstavba by měla být dokončena v roce 2006. Zařízení o kapacitě 600 tisíc jednotek/rok by mělo přispět k převodu zboží na řeku a dráhu. Na celkovém obratu kontejnerů se podílí říční lodě 32, dráha 16 a silnice 47 procenty (v roce 1993 tento podíl činil 37, 9 a 59 procent). Do a z Rotterdamu týdně jezdí 62 národních a 312 mezinárodních vlaků. Jak se činí zahraniční operátoři… Švýcarský operátor Hupac požádal vládu v Římě o licenci na provozování mezinárodní kombinované dopravy. Švýcarské dráhy SBB mají ve společnosti více než čtyřiadvaceti­procentní podíl, a tento krok by jim proto vzhledem k obtížím při zřizování společného drážního podniku umožnil proniknout na italský trh nákladní dopravy. Hupac loni přepravil o 14 procent více zásilek než před rokem a jeho linky Ro-La vykázaly nárůst o o 3,5 procenta. Hupac tvoří mateřský podnik Hupac SA a dalších devět podniků působících ve Švýcarsku, Itálii, Německu a Nizozemsku. V systému Ro-La disponuje 60 speciálními a deseti spacími vozy. Rakouský operátor Ökombi loni – v nejlepším roce v historii podniku – přepravil 565 tisíc zásilek a zvýšil obrat o 13 procent. Společnost Adtranz pro operátora v současnosti realizuje dodávku 200 moderních nízkoložných vozů. Vztah Ökombi a Rakouských spolkových drah ÖBB ovšem i nadále zůstává napjatý. Cílem německé společnosti Kombiverkehr je provázání evropské sítě ucelených vlaků kombinované dopravy. Soukromí investoři a politické instituce vyvíjejí koncepce, které by na železnici umožnily udržet již dříve získaný objem zboží. Potenciál růstu kombinované dopravy v zemích východní a střední Evropy je podle mínění představitelů společnosti velmi vysoký. Podle generálního ředitele Německé dráhy DB AG Hartmuta Mehdorna má kombinovaná doprava i vysoký úsporný potenciál. Zatímco na pořízení nákladního vozu je třeba vynaložit 140 až 160 tisíc DEM, cena kontejneru se pohybuje kolem deseti tisíc DEM. Kombinovaná doprava je proto výhodnější, pokud jde o objem vázaného kapitálu, a nižší jsou i její provozní náklady. Zatímco v případě dopravy jednotlivých vozů činí náklady na jeden tunokilometr přibližně 0,115 DEM, v kontejnerové dopravě 0,090 DEM. Hartmut Mehdorn proto doporučil, aby se dráhy více otevřely intermodální dopravě. (ja)

spinner