10. října 2002
Do pozice nejvýznamnějšího světového veletrhu specializovaného na stavbu lodí se vyprofiloval hamburský SMM, který se v hanzovním městě koná vždy jednou za dva roky. Poslední, dvacátý ročník
akce s plným názvem Shipbuilding, Machinery & Marine Technology International Trade Fair se na hamburském výstavišti uskutečnil ve dnech 24. až 28. září. Ačkoli odrážel současnou neradostnou situaci námořní plavby, lodního průmyslu a světového hospodářství vůbec, nabídl vystavovatelům i návštěvníkům perspektivy vývoje po očekávaném oživení. Představil také novou techniku, která významně minimalizuje negativní dopady námořní dopravy na životní prostředí.
Spokojenost s letošním ročníkem SMM ovšem vyjadřovali nejen ekologové, ale zejména pořadatel veletrhu – Hamburg Messe- und Congress GmbH-který na něm přivítal 40 tisíc návštěvníků, tedy o tři tisíce více než při posledním ročníku v roce 2000. Drtivá většina z nich se i letos rekrutovala z řad odborné veřejnosti, a to nejen německé, ale i z řady dalších zemí (podle statistiky přijel ze zahraničí dokonce každý třetí návštěvník).
Pod záštitou spolkového kancléře
Téměř 95 procent zboží v rámci mezikontinentálního světového obchodu je přepravováno po moři a proudy zboží jsou stále mohutnější; stále větší jsou proto také lodě a je jich stále více. Z toho vyplývá i mimořádná pozice lodního stavitelství pro hospodářství jednotlivých zemí – jen v Evropě subdodava-telský průmysl pro evropské loděnice v příštím roce podle prezidenta Evropské rady pro námořní techniku Johna
M. Younga očekává obrat kolem 26 miliard €; zajistí přitom zaměstnání pro zhruba 278 tisíc pracovních sil. Další perspektivy odvětví v úvodním referátu „Mezinárodní lodní stavitelství v 21. století z evropských perpektiv“ shrnul komisař Evropské unie pro podniky a informační společnost Erkki Liikanen, jenž veletrh slavnostně otevřel.
To, že Německo patří mezi největší světové výrobce lodí, potvrzoval také zájem, který veletrhu tradičně věnovala špička německé politické reprezentace. „Podniky lodního stavitelství, loděnice i jejich dodavatelé, disponují pozoruhodným inovačním potenciálem. SMM podtrhuje globální význam konstrukce lodí jako průmyslového odvětví i jako logistického faktoru rostoucího světového
obchodu,“ prohlásil v pozdravu účastníkům veletrhu a doprovodných akcí německý kancléř Gerhard Schröder, který nad akcí již tradičně přebírá záštitu. Podporu, kterou spolková vláda tomuto odvětví přikládá, dokumentoval i tím, že na 6. listopadu do jiného německého přístavu – Rostocku – osobně svolal druhou německou národní námořní konferenci, jejíž účastníci by měli o stavu odvětví v SRN dále diskutovat.
Chronický nadbytek kapacit trvá
Není to ovšem jen současná hospodářská situace, která negativně poznamenává obor lodního stavitelství, ale také trvalý nadbytek kapacit světové námořní dopravy. Podle Lloyd’s Register of Shipping bylo loni na světě vyrobeno 1206 nových lodí o celkové kapacitě 28,7 miliónu tun, o rok dříve z loděnic vyjelo 1570 lodí s 31,4 miliónu tun. Japonsko, které je již řadu let v čele světových výrobců (s výjimkou roku 2000, kdy
je předběhla Korea), vyrobilo 404 lodí a 34,7 procenta tonáže a Jižní Korea s 203 loděmi 30,4 procenta tonáže. S odstupem za nimi následovalo Německo (5,7 %), Čína (5,0 %), Polsko (3,0 %), Itálie (2,8 %), Finsko (2,6 %), Francie (2,5 %), Nizozemsko (1,8 %) a Tchaj-wan (1,5 %). Navzdory pokračující kontejnerizaci bylo loni nejvíce nových lodí určeno pro hromadné zboží (27,3 procenta nově vyrobené tonáže); kontejnerové lodě tvořily 24,5 procenta a tankery 19,9 procenta.
„Rejdaři jsou rození optimisté. Musí být, když pracují v oboru, který má – jak se zdá – více špatných než dob-rých okamžiků. Z toho pramení, že v historii v dobách snižujících se cen a úroků vždy kolektivně objednávali více lodí, než kolik jich bylo potřeba, a přispívali tak k zjevně chronickému nadbytku kapacit, který se stal prakticky trvalým rysem mezinárodní námořní plavby,“ prohlásil na veletrhu Rolf Westfal-Larsen, předseda Mezinárodní námořní komory, která sdružuje celkem 39 zemí. Výsledkem jsou podle něj současné požadavky na povinné vyřazování určitých druhů lodí z provozu ve věku 25 let bez ohledu na jejich skutečný stav.
Čína dohání Japonsko a Koreu
Také síť subdodavatelů loděnic je stále širší, což se odrazilo i na účasti na veletrhu. Celkem 1414 vystavovatelů (z toho 160 nováčků) z 52 zemí (včetně České republiky), kteří obsadili výstavní plochu dvanácti hal o rozloze 65 tisíc m2, představovalo jeho dosavadní rekord. Poprvé se v Hamburku letos představili například zástupci Lucemburska, Malajsie, Slovinska nebo Zimbabwe.
Veletrhu nicmé-ně jednoznačně dominovala expozice letošní „partnerské země“ veletrhu – Číny. Více než čtyři-cet čínských podniků dokonce obsadilo celou jednu výstavní halu o rozloze 2000 m2. Podle ředitele britské Craig Shipping Plc. i to svědčí o tom, že asijská velmoc je na nejlepší cestě stát se hlavním světovým výrobcem lodí – jen na SMM uzavřelo čtrnáct zastoupených loděnic objednávky na 21 nových plavidel v hodnotě 600 miliónů USD (více než 18 miliard Kč), což nasvědčuje tomu, že se jim letos podaří dále zvýšit jejich podíl na světovém trhu.
Loni čínské loděnice podle údajů Lloyd’s Register of Shipping vyrobily pět procent nově vyrobené světové tonáže a Čína se tak umístila na čtvrtém místě za Japonskem, Jižní Koreou a Německem. Jinak však již její pozice vypadá při srovnání počtu objednávek nových lodí: z celkem loni objednaných 1438 kusů lodí s celkovou tonáží 23,3 miliónu tun bude v Číně vyrobeno plných 11,4 procenta (a podle předběžných údajů se ani v prvním pololetí letošního roku tento poměr příliš nezměnil – 9,1 procenta). Objednávky evropských rejdařů přitom do Číny směřovaly dokonce v 16,9 procenta případů – a to zejména právě z Německa (němečtí rejdaři loni v Číně objednali výrobu 101 lodí). Stále větší roli hraje výroba lodí také v exportní bilanci Číny – loni za ně utržila 1,929 miliardy USD, o osmnáct procent více než v roce 2000.
Od světového summitu až po národní prezentace
SMM je ovšem nejen významnou obchodní událostí. Více než osmdesát akcí doprovodného programu – seminářů, zasedání, workshopů, prezentací a kolokvií – dotvářelo informační charakter veletrhu. K stěžejním patřil dvoudenní „Global Shipbuilding Summit“, ale především reprezentativní „Fórum lodního průmyslu“, kterého se vedle politiků a kapitánů průmyslu zúčastnili například i zástupci velkých bank. Praktickým otázkám byla věnována konference e-Euroship, jejíž účastníci rokovali o možnostech rozvoje elektronického obchodu mezi loděnicemi a jejich dodavateli. Každoroční CIMAC Circle, na němž se scházejí experti předních výrobců lodních motorů a maziv pro tyto motory, přineslo další poznatky o pokroku v oblasti ochrany životního prostředí v námořní plavbě. Ekologický přínos byl také při hodnocení výstavy velmi často zmiňován. V rámci doprovodného programu pak bylo předáno i několik tradičních cen, například „Shipbuilding a Ship Technology Awards“, ale také třeba ceny americké pobřežní hlídky US-Coast pro rejdaře, kteří se aktivně zapojují do globálního záchranného systému. Vlastní akce uspořádalo také prakticky všech sedmnáct národních zastoupení.
Českým vystavovatelům chyběla podpora ministerstva průmyslu
Zatímco vlastní národní prezentace v Hamburku měly i země jako Chorvatsko, Rakousko a Ukrajina, společný stánek tradičního dodavatele hutních a strojírenských produktů pro výrobu lodí – České republiky- by v Hamburku možní zájemci hledali marně. Přitom Škoda, Vítkovice nebo První brněnská strojírna jsou v oboru konstrukce lodí stále pojmy. Jeden z tradičních vystavovatelů – akciová společnost Vítkovice – si také podle ředitele firemní komunikace Borise Holuba z Hamburku odvezla smlouvy na dodávky v hodnotě 30 miliónů Kč. Podle vedoucího české reprezentace přístavu Hamburk a zástupce Hamburg Messe- und Congress GmbH v Praze Bohumila Průši čeští vystavovatelé negativně hodnotili to, že veletrhu nevěnuje dostatečnou pozornost české ministerstvo průmyslu. Národní prezentace by se podle jejich názoru mohla českému hospodářství bohatě vyplatit.
Co tedy letošní SMM přinesl?
„Obor hodnotí úspěch SMM 2002 jako impulz pro pozitivnější vývoj v příštím období,“ zhodnotil po skončení veletrhu letošní ročník SMM představitel německého Svazu lodního stavitelství a námořní techniky Werner Schottelndreyer a vyjádřil tak názor většiny účastníků. „Navzdory v současné době poněkud neradostné hospodářské situaci lodního stavitelství a námořní plavby se rekordní účast vystavovatelů a návštěvníků také promítla do vysokého počtu nadějných obchodních kontaktů,“ dodal.
Luboš Spálovský