Sdružení ČESMAD Bohemia

Vláda neplní čtyři body z loňské dohody s dopravci

Vláda stále neplní čtyři body z devítibodové dohody, kterou uzavřela loni v listopadu s dopravci. Minulý týden na tiskové konferenci Sdružení ČESMAD Bohemia to uvedl viceprezident sdružení Jaroslav Hanák. Podle Jaroslava Hanáka vláda doposud nevyřešila vracení DPH z pohonných hmot, které dopravci projezdí v zahraničí, nejsou vytvořeny podmínky pro fungování státního odborného dozoru a smíšené komise nejsou schopny dojednat vyšší kontingenty zahraničních vstupních povolení v nedostatkových relacích. Hlavním problémem pro autodopravce je však skutečnost, že vláda stále nesnížila sazbu silniční daně pro ekologická vozidla. Sdružení ČESMAD Bohemia proto iniciovalo poslanecký návrh novely zákona, který v duchu původní dohody počítá se stoprocentním snížením silniční daně pro vozidla Euro 3, s padesátipro­centním snížením daně pro vozidla Euro 2 a s patnáctiprocetním navýšením pro vozidla uvedená do provozu před 1. lednem 1990. „Nelíbí se nám, že ministerstvo financí nyní chce dohodu, na jejímž uzavření se podílelo a kterou posvětil premiér, opět prověřovat. Nicméně ministr dopravy a spojů Jaromír Schling nám při posledním jednání přislíbil, že vláda poslanecký návrh projedná včas, aby mohl být zařazen ještě do programu červnové schůze parlamentu,“ uvedl prezident sdružení Vladimír Starosta. V současnosti platí ročně dopravci například za soupravu nad 40 tun silniční daň ve výši 51 tisíc Kč. Autodopravci minulý týden rovněž vyzvali ministra Jaromíra Schlinga, aby projednal s ministerstvem financí možnost odvetného opatření za daň z přidané hodnoty pro české autobusy, kterou od července zavádí Rakousko. Podle Jaroslava Hanáka ministr přislíbil, že se touto záležitostí bude zabývat. Zavedení případných recipročních kroků však zřejmě narazí na asociační dohodu, kterou Česká republika podepsala a jež jí zakazuje zhoršovat podmínky pro členské země Evropské unie. Na základě rakouského opatření budou od července muset čeští dopravci platit u všech autobusů, tedy nejen v nepravidelné, ale i linkové dopravě, za každý kilometr ujetý na rakouském území daň 0,06 ATS na přepravovanou osobu. „Na jeden průjezd autobusem přes Rakousko a zpět to vychází zhruba kolem 6800 Kč,“ uvedl Jaroslav Hanák. Situaci autodopravců navíc podle něj komplikuje skutečnost, že ve většině případů jsou smlouvy s cestovními kancelářemi na nadcházející turistickou sezónu již uzavřeny a tyto nové náklady v nich nejsou zahrnuty. (lan)

spinner