Evropská unie

Vnitrozemská plavba musí o zákazníky více bojovat

Intenzivní marketing, posílení spolupráce mezi obchodními partnery a přeměna na poskytovatele logistických služeb patří mezi opatření, jejichž urychlené zavedení podnikům spojeným s vnitrozemskou plavbou nejčastěji doporučují jejich zákazníci. K tomuto závěru dospěla poradenská společnost Econ Consulting z německého Kolína nad Rýnem na základě výsledků ankety provedené koncem loňského roku. Anketa byla zaměřena na úlohu vnitrozemské plavby v evropském dopravním systému v příštích letech a na kroky, které bude nezbytné přijmout v zájmu udržení konkurenceschop­nosti oboru. Přibližně polovinu ze 150 oslovených respondentů tvořili zasilatelé, dalších třicet procent jejich partneři a zbývající pětinu další instituce a organizace. Výsledky ankety společnost Econ Consulting zveřejnila letos v březnu. Plných 90 procent dotazovaných uvedlo, že spektrum služeb vnitrozemské plavby zná dobře, současně však 93 procent respondentů soudilo, že v oblasti marketingu musí podniky vnitrozemské plavby svou práci výrazně zlepšit. To podle nich platí především pro oblast získávání nových potenciálních zákazníků. Podniky vnitrozemské plavby se budou muset přeměnit na poskytovatele logistických služeb, jinak v budoucnu na dopravním trhu neobstojí. Tento názor zastává 79 procent oslovených subjektů. Z výsledků ankety vyplývá jednoznačné doporučení: vytvořit svazy pro rozšíření nabídky logistických služeb, zřídit organizace pro služby „z domu do domu“ a vybudovat sítě liniových služeb s vysokou frekvencí spojů. Vnitrozemská plavba by také v souladu s nejnovějšími trendy měla ve větší míře v zájmu integrace do komplexních distribučních řetězců využívat informační technologie. Kolem 40 procent dotazovaných je přesvědčeno o tom, že vnitrozemská plavba je schopna přebrat část zakázek železnici, naproti tomu 80 procent respondentů soudí, že se plavba vůči silniční nákladní dopravě nedokáže prosadit. Z tohoto důvodu zpracovatelé ankety doporučili, aby podniky zvážily možnost vytváření aliancí se silničními dopravci. Velký význam bude mít především partnerství v případě kontejnerové dopravy, ale také u spojů z a do vnitrozemských přístavů. Určitý rozvojový potenciál by podle výsledků ankety mohla mít také spolupráce se železničními dopravci, a to opět zejména s ohledem na přepravu kontejnerizovaného zboží. Rozhoduje cena přepravy Nejdůležitějším kritériem pro volbu dopravního prostředku zůstává podle 62 procent dotazovaných nadále cena, za níž následuje doba přepravy a bezpečnost zásilky. Mezi největší negativa spojená s vnitrozemskou plavbou patří podle účastníků ankety nízká schopnost vytvářet distribuční sítě na omezených vodních cestách v evropském vnitrozemí, závislost na vývoji počasí a delší doba přepravy. Plných 60 procent respondentů uvedlo, že špatná situace odvětví je způsobena nedostatečnými inovacemi zákaznických služeb a slabou orientací na budoucnost. Téměř všichni účastníci ankety jsou však přesvědčeni o tom, že vnitrozemská vodní doprava dokáže díky výraznému růstu mezinárodního obchodu získat nové trhy a zvýšit objem přepravovaného zboží. Za nejdůležitější segmenty trhu označila polovina dotazovaných firem a organizací spojení námořních přístavů s vnitrozemím. Každý třetí respondent uvedl, že vnitrozemská plavba by se měla výrazněji zapojit do distribučních řetězců. Každý pátý účastník ankety pak pokládá „za zajímavé“ spoje mezi západní a východní Evropou, ale také dopravy v severo-jižním směru. Vnitrozemská vodní doprava zůstane podle 71 procent respondentů prostředkem pro dopravu hromadného zboží. Plných 30 procent přitom soudí, že velkou příležitost pro ni představují také kontejnery a likvidace odpadu. Podniky vnitrozemské plavby by však podle 84 procent dotazovaných měly rozšířit svou flotilu speciálních lodí, zejména pro přepravu kontejnerů, chemikálií, nebezpečného zboží, odpadů a pro chladírenské a mrazírenské účely.

spinner