23. května 2002
Výkony železničních společností v Evropě se loni dále
snižovalyČinnost Drážního klubu při Svazu spedice a logistiky ČR budí
stále větší zájem zahraničních železničních společností, které jsou
zastoupeny v České republice. Předseda klubu Radim Procházka (Čechofracht)
proto mohl na jeho posledním zasedání, které se konalo v dubnu v Praze,
vedle spedičních a českých drážních společností uvítat také
představitele německých, rakouských, ruských a slovenských drah.
Zasedání se zúčastnili i zástupci Svazu majitelů soukromých vozů,
pronajímatelé kontejnerů CATU a další společnosti.
Petr Stejskal z odboru financí a ekonomiky ministerstva dopravy a spojů
účastníky klubu podrobně
informoval o novelizaci Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě
(COTIF). Úmluva, jejíž text v češtině je k dispozici na internetové
stránce MDS a anglická a německá verze na www.otif.org, vstoupí v platnost poté, co ji
ratifikují dvě třetiny členských zemí. Úmluva zčásti upravuje
i zásady činnosti Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční
přepravu OTIF, jejímž cílem je všeobecně podporovat, zlepšovat a
usnadňovat mezinárodní železniční dopravu.
Účastníci klubu se dále věnovali problematice uzavírání a provádění
přepravní smlouvy, zaměřili se i na obsah nákladního listu a problematiku
dodacích lhůt. Podrobně se seznámili také s výsledky jednání
evropského Zájmového sdružení železničních speditérů IBS, jehož
členové se na zasedání v Padově netajili obavami z rostoucího počtu
nákupů soukromých spedičních firem evropskými státními drahami (viz
rámeček). Členy IBS jsou i české společnosti Čechofracht a Jerid.
Pokles výkonů v Evropě
Z výsledků odborné studie, která byla nedávno zveřejněna v Mnichově,
vyplývá, že v hlavní tranzitní zemi Evropy – Německu – nastane
nejpozději do roku 2011 v silniční dopravě totální kolaps, pokud nebudou
přijata účinná opatření včetně převedení zboží na železnici.
Výkony železniční dopravy v Evropě se v loňském roce dále snižovaly.
Výroční zpráva Mezinárodní unie železniční dopravy UIC konstatovala,
že v západoevropských zemích loni klesl výkon o 3,3 procenta
(v tunokilometrech), ve východní Evropě o 1,8 procenta. Výkony se
poprvé v desetiletém období snížily také v oblasti kombinované dopravy,
a to o 2,3 procenta. Mezi hlavní příčiny poklesu patří především
změny ve struktuře trhu, velká konkurence silniční dopravy a nízká
kvalita služeb, které železniční společnosti poskytují. Z tohoto důvodu
se ani ve střednědobém výhledu nepočítá s tím, že by železniční
doprava v Evropě – na rozdíl od USA, kde loni výkon železničních
společností vzrostl o jedno procento – získala na trhu vyšší
podíl.
Státní sekretářka německého spolkového ministerstva dopravy, výstavby a
bydlení Angelika Mertensová na hamburském logistickém veletrhu Marilog
konstatovala, že pro zajištění růstu nákladní dopravy se zeměmi
střední a východní Evropy má velký význam také intermodální doprava.
Z tohoto hlediska je ovšem alarmující, že se výkony železniční
nákladní dopravy snížily i v relaci východ-západ. Podle odhadu Evropské
unie navíc ve východní Evropě chybí přibližně 90 miliard € na
přizpůsobení drážní infrastruktury potřebám společného trhu.
Z dalších témat
Úmluva RID: Podle informací představitelů Českých drah bude text nové
úmluvy RID pro přepravu nebezpečných věcí po železnici s velkou
pravděpodobností expedován na počátku června. V průběhu letošního
roku by rovněž měly být proškoleni a přezkoušeni bezpečnostní poradci
pro přepravu nebezpečných věcí, kteří začnou pracovat od 1. ledna
příštího roku.
Rakouské dráhy (ÖBB): Představitelé Rakouských drah oznámili, že ÖBB
otevírají nové zastoupení ve slovenských Košicích, a účastníkům klubu
nabídli k dispozici také sklad v italském Santo Stino, které se nachází
asi dvacet kilometrů od Benátek.
Itálie: Zástupci Svazu spedice německé spolkové země
Bádensko-Württembersko nedávno informovali italského velvyslance v SRN
o tom, že převodu zboží na železnici při tranzitu Alpami brání
nedostatečná přesnost Italských státních drah FS. Problémy v silniční
dopravě způsobuje přetrvávající chaos při průjezdu Svatogotthardským
tunelem ve Švýcarsku. (jk)