DráŽní klub SSL

Výkony železničních společností v Evropě se loni dále snižovalyČinnost Drážního klubu při Svazu sped

Výkony železničních společností v Evropě se loni dále snižovalyČinnost Drážního klubu při Svazu spedice a logistiky ČR budí stále větší zájem zahraničních železničních společností, které jsou zastoupeny v České republice. Předseda klubu Radim Procházka (Čechofracht) proto mohl na jeho posledním zasedání, které se konalo v dubnu v Praze, vedle spedičních a českých drážních společností uvítat také představitele německých, rakouských, ruských a slovenských drah. Zasedání se zúčastnili i zástupci Svazu majitelů soukromých vozů, pronajímatelé kontejnerů CATU a další společnosti.
Petr Stejskal z odboru financí a ekonomiky ministerstva dopravy a spojů účastníky klubu podrobně
informoval o novelizaci Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě (COTIF). Úmluva, jejíž text v češtině je k dispozici na internetové stránce MDS a anglická a německá verze na www.otif.org, vstoupí v platnost poté, co ji ratifikují dvě třetiny členských zemí. Úmluva zčásti upravuje i zásady činnosti Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční přepravu OTIF, jejímž cílem je všeobecně podporovat, zlepšovat a usnadňovat mezinárodní železniční dopravu.
Účastníci klubu se dále věnovali problematice uzavírání a provádění přepravní smlouvy, zaměřili se i na obsah nákladního listu a problematiku dodacích lhůt. Podrobně se seznámili také s výsledky jednání evropského Zájmového sdružení železničních speditérů IBS, jehož členové se na zasedání v Padově netajili obavami z rostoucího počtu nákupů soukromých spedičních firem evropskými státními drahami (viz rámeček). Členy IBS jsou i české společnosti Čechofracht a Jerid.
Pokles výkonů v Evropě
Z výsledků odborné studie, která byla nedávno zveřejněna v Mnichově, vyplývá, že v hlavní tranzitní zemi Evropy – Německu – nastane nejpozději do roku 2011 v silniční dopravě totální kolaps, pokud nebudou přijata účinná opatření včetně převedení zboží na železnici.
Výkony železniční dopravy v Evropě se v loňském roce dále snižovaly. Výroční zpráva Mezinárodní unie železniční dopravy UIC konstatovala, že v západoevropských zemích loni klesl výkon o 3,3 procenta (v tunokilome­trech), ve východní Evropě o 1,8 procenta. Výkony se poprvé v desetiletém období snížily také v oblasti kombinované dopravy, a to o 2,3 procenta. Mezi hlavní příčiny poklesu patří především změny ve struktuře trhu, velká konkurence silniční dopravy a nízká kvalita služeb, které železniční společnosti poskytují. Z tohoto důvodu se ani ve střednědobém výhledu nepočítá s tím, že by železniční doprava v Evropě – na rozdíl od USA, kde loni výkon železničních společností vzrostl o jedno procento – získala na trhu vyšší podíl.
Státní sekretářka německého spolkového ministerstva dopravy, výstavby a bydlení Angelika Mertensová na hamburském logistickém veletrhu Marilog konstatovala, že pro zajištění růstu nákladní dopravy se zeměmi střední a východní Evropy má velký význam také intermodální doprava. Z tohoto hlediska je ovšem alarmující, že se výkony železniční nákladní dopravy snížily i v relaci východ-západ. Podle odhadu Evropské unie navíc ve východní Evropě chybí přibližně 90 miliard € na přizpůsobení drážní infrastruktury potřebám společného trhu.
Z dalších témat
Úmluva RID: Podle informací představitelů Českých drah bude text nové úmluvy RID pro přepravu nebezpečných věcí po železnici s velkou pravděpodobností expedován na počátku června. V průběhu letošního roku by rovněž měly být proškoleni a přezkoušeni bezpečnostní poradci pro přepravu nebezpečných věcí, kteří začnou pracovat od 1. ledna příštího roku.
Rakouské dráhy (ÖBB): Představitelé Rakouských drah oznámili, že ÖBB otevírají nové zastoupení ve slovenských Košicích, a účastníkům klubu nabídli k dispozici také sklad v italském Santo Stino, které se nachází asi dvacet kilometrů od Benátek.
Itálie: Zástupci Svazu spedice německé spolkové země Bádensko-Württembersko nedávno informovali italského velvyslance v SRN o tom, že převodu zboží na železnici při tranzitu Alpami brání nedostatečná přesnost Italských státních drah FS. Problémy v silniční dopravě způsobuje přetrvávající chaos při průjezdu Svatogotthardským tunelem ve Švýcarsku. (jk) 


spinner