24. května 2001
Zachování Českých drah jako jednoho podniku by podle generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného bylo lepším řešením. „Zkušenosti z Evropy ukazují, že podnik, který má jedno řízení a funguje jako integrovaná železnice, je ve svém fungování efektivnější a lépe využívá veřejné prostředky,“ prohlásil minulý týden Dalibor Zelený. Návrh zákona o restrukturalizaci ČD vypracovaný ministerstvem dopravy, který počítá s rozdělením drah na státní akciovou společnost a státní podnik, považuje Dalibor Zelený za kompromis. Rozdělení dopravní cesty a provozu na ní je však podle jeho mínění průhlednější pro laickou veřejnost. „I to je potřeba vnímat,“ uvedl. Na druhé straně však bude rozdělení znamenat vyšší nároky na veřejné rozpočty, dodal. Vládní návrh zákona o transformaci ČD bude zítra (????) projednávat sněmovna. Debatu o zákonu poslanci na návrh ministra dopravy Jaromíra Schlinga přerušili na začátku dubna. Ministr tehdy prohlásil, že si je vědom závažnosti předkládaného návrhu, a proto nechce prosazovat zákon do druhého čtení jen těsným rozdílem hlasů. Minulý týden Jaromír Schling řekl, že by se na transformaci ČD drah nemělo pohlížet jako na politické téma. „Měli bychom řešit současné problémy především s ohledem na ekonomiku,“ dodal s tím, že je přesvědčen, že zákon do druhého čtení postoupí. Vláda v předloze usiluje o to, aby byl podnik rozdělen na státní akciovou společnost, která bude provozovat drážní dopravu, a státní organizaci pod názvem Správa železniční dopravní cesty. Ta bude vlastnit železniční infrastrukturu. Akciová společnost ČD by měla vzniknout od ledna příštího roku. Do základního jmění získá majetek v hodnotě asi 30 miliard Kč, zahrnující především železniční vagóny a lokomotivy. Celková účetní hodnota majetku ČD nyní přesahuje sto miliard Kč. Společnost by se měla na základě smlouvy se Správou železniční cesty stát manažerem provozu na železniční síti. Součástí transformace ČD je také oddlužení podniku. Stát by měl dráhy zbavit dluhu ve výši přesahující 38 miliard Kč, který vznikl od roku 1993 kvůli neuhrazování nákladů na provoz osobní dopravy ve veřejném zájmu. Podle bývalého předsedy správní rady Miroslava Kapouna je právě oddlužení podniku překážkou založení akciové společnosti, protože stát letos na úhradu dluhů nemá finanční prostředky. (čtk)