21. června 2001
Ačkoliv se hospodaření Železnic Slovenské republiky (ŽSR) loni zlepšilo, dráhy se potýkají s vysokou zadlužeností. Celková neuhrazená ztráta ŽSR se loni zvýšila o více než polovinu na 15,38 miliardy Sk a objem cizích zdrojů stoupl o 3,05 miliardy Sk na 43,25 miliardy Sk. Správní rada ŽSR na počátku června schválila účetní uzávěrku za loňský rok s vykázanou ztrátou 4,03 miliardy Sk, sdělil mluvčí drah Miloš Čikovský. V roce 1999 zaznamenal podnik ztrátu 5,20 miliardy Sk. Hlavním důvodem ztrátového hospodaření jsou zejména placené úroky z úvěrů. Objem bankovních úvěrů v závěru prosince představoval 26,67 miliardy Sk a ztráta z finančních operací loni klesla na 3,35 miliardy z 4,11 miliardy Sk v roce předchozím. Zejména vzhledem k vyšším tržbám z přepravy a zvýšené úhrady státu za výkony ve veřejném zájmu zvýšily ŽSR v prvním čtvrtletí zisk meziročně o 41 procent na 2,4 miliardy Sk. Pro celý rok ale plánují ztrátu na úrovni 3,8 miliardy Sk. Dráhy si rovněž stěžují na nedostatečnou podporu investičních projektů ze strany vlády. „Navzdory tomu, že stát jako vlastník dopravní cesty garantuje čtyři miliardy Sk ročně na rozvoj a investice, ve skutečnosti má tato dotace do železniční dopravy ve výši 275,6 miliónu Sk zatím jen podobu státních záruk na investiční úvěry,“ zdůraznil Miloš Čikovský. ŽSR přitom pokračují v rekonstrukci mezinárodních koridorů. Letos plánují proinvestovat 8,86 miliardy Sk, z čehož 5,66 miliardy Sk mají tvořit cizí zdroje. V letošním roce se má rozběhnout projekt transformace ŽSR, který spočívá v rozdělení drah na dva podniky. Stát se přitom zavázal, že do roku 2005 oddluží železnice částkou deseti miliard Sk. (čtk)