6. června 2002
„Neexistuje trvale udržitelná dopravní politika bez řízení poptávky
po dopravě a jediný nástroj takového řízení, který si na sebe vydělá,
je zpoplatnění silnic,“ konstatoval na semináři „Řízení poptávky po
dopravě jako nástroj ekologicky šetrné dopravní politiky“ na konci
května v Praze profesor dopravní politiky College of London Philip B.
Goodwin. Seminář uspořádala nezisková organizace Centrum pro dopravu a
energetiku.
Philip B. Goodwin se ve svém vystoupení zabýval teorií „Předpověz a
postav“, která vychází z předpokladu, že je třeba poskytnout
dostatečnou silniční kapacitu tam, kde jí je zapotřebí a ve správné
době. Protože z dostupných výzkumů vyplývá, že žádný fungující
program výstavby silnic neudrží krok s ne-omezeným růstem objemu dopravy,
je třeba tam, kde nabídka nestačí poptávce, poptávku řídit. To je po-dle
Philipa B. Goodwina možné například pomocí zavádění pěších zón,
změnou alokace silniční kapacity či územním plánováním. Ve svém
vystoupení se Philip B. Goodwin zabýval i dvěma konkrétními strategiemi,
kterými lze poptávku po dopravě účinně řídit. Jedna, známá pouze
v teoretické rovině, je založena na zpoplatnění celé silniční sítě.
Druhou, realizovatelnou strategii představuje radikální program fyzického
omezení dopravy a zvýšení investic do veřejné dopravy.
Ředitel sekce dopravního plánování magistrátu města Curychu
Ruedi Ott představil účastníkům semináře způsob, jakým se s nadměrnou
poptávkou po dopravě vyrovnává švýcarská aglomerace. Problémy se
silniční dopravou řeší město Curych tím, že výrazně podporuje
veřejnou dopravu, zklidňuje ulice a redukuje počet parkovacích míst,
řekl.
(mna)