Seminář v Praze

Zahraniční odborníci o řízení poptávky po dopravě

„Neexistuje trvale udržitelná dopravní politika bez řízení poptávky po dopravě a jediný nástroj takového řízení, který si na sebe vydělá, je zpoplatnění silnic,“ konstatoval na semináři „Řízení poptávky po dopravě jako nástroj ekologicky šetrné dopravní politiky“ na konci května v Praze profesor dopravní politiky College of London Philip B. Goodwin. Seminář uspořádala nezisková organizace Centrum pro dopravu a energetiku.
Philip B. Goodwin se ve svém vystoupení zabýval teorií „Předpověz a postav“, která vychází z předpokladu, že je třeba poskytnout dostatečnou silniční kapacitu tam, kde jí je zapotřebí a ve správné době. Protože z dostupných výzkumů vyplývá, že žádný fungující program výstavby silnic neudrží krok s ne-omezeným růstem objemu dopravy, je třeba tam, kde nabídka nestačí poptávce, poptávku řídit. To je po-dle Philipa B. Goodwina možné například pomocí zavádění pěších zón, změnou alokace silniční kapacity či územním plánováním. Ve svém vystoupení se Philip B. Goodwin zabýval i dvěma konkrétními strategiemi, kterými lze poptávku po dopravě účinně řídit. Jedna, známá pouze v teoretické rovině, je založena na zpoplatnění celé silniční sítě. Druhou, realizovatelnou strategii představuje radikální program fyzického omezení dopravy a zvýšení investic do veřejné dopravy.
Ředitel sekce dopravního plánování magistrátu města Curychu
Ruedi Ott představil účastníkům semináře způsob, jakým se s nadměrnou poptávkou po dopravě vyrovnává švýcarská aglomerace. Problémy se silniční dopravou řeší město Curych tím, že výrazně podporuje veřejnou dopravu, zklidňuje ulice a redukuje počet parkovacích míst, řekl.
(mna) 

spinner