Zeptali jsme se

Zeptali jsme se: Ing. Libora Lochmana, Ph. D., výkonného ředitele Sdružení evropských železničních a infrastrukturních společností (CER)

Zeptali jsme se: Ing. Libora Lochmana, Ph. D., výkonného ředitele Sdružení
evropských železničních a infrastrukturních společností (CER)

„V jaké fázi je momentálně projednávání čtvrtého železničního balíčku na půdě evropských institucí, kdy se dá očekávat nějaký verdikt?“

„Návrh čtvrtého železničního balíčku se dělí na dvě části – technickou a politickou. Na konci června se podařilo v rámci jednání mezi Radou, Evropskou komisí a Evropským parlamentem dosáhnout dohody o technické části, její návrh je ve finální podobě. Výsledek mohl být lepší, i tak je to určitě výrazný posun k rychlejšímu a jednoduššímu schvalování vozidel pro přeshraniční provoz. Evropská železniční agentura ERA dostane v tomto směru posílené pravomoci, přičemž samozřejmě bude muset i nadále spolupracovat s národními drážními úřady. Zároveň se ale zástupci všech tří institucí dohodli, že se (především na základě požadavku Evropského parlamentu) zatím celý balíček nebude dělit a jeho technická část do finálního formálního schválení nepůjde. O dalším postupu by se mělo rozhodnout během října v závislosti na tom, jak budou probíhat jednání o politické části balíčku. Existují dvě možnosti – buď dojde k dohodě, nebo alespoň k náznaku dohody o politické části balíčku a celý balíček se nakonec bude schvalovat společně, anebo se znovu otevře možnost jeho rozdělení na již projednanou část technickou a tu politickou.

Politickou část tvoří dva legislativní návrhy – zaprvé systém řízení železničních společností, kde je celkem vůle se domluvit – a zadruhé daleko komplikovanější část týkající se osobní železniční dopravy ve veřejném zájmu. Existuje určitá skupina států, které si přejí minimální zásahy do této oblasti, na druhé straně jsou státy, které již svůj trh otevřely a chtějí, aby ho otevřely i další země. Pokud nebude předložený návrh, který by uspokojil obě strany, tak si lze těžko představit, že na konci října bude k dispozici znění, které by umožnilo začít projednávat celý balíček v trialogu mezi Evropským parlamentem, Radou a Evropskou komisí. My bychom v každém případě nutně potřebovali schválit alespoň tu technickou část, protože ještě minimálně dva nebo tři roky potrvá, než se dostane do národního práva, ERA se nicméně může mezičasem na nová pravidla důkladně připravit.

(tj)

spinner