11. října 2001
Německá spolková vláda hodlá do roku 2008 z Labe mezi
Hamburkem a hranicí s Českou republikou vytvořit výkonnou
dopravní cestu. Na odborném semináři o vnitrozemské vodní
dopravě, který se uskutečnil v polovině září v Berlíně, to
uvedla státní tajemnice spolkového ministerstva dopravy
Angelika Mertensová.
Plán na úpravu plavební dráhy Labe z roku 1995 představuje
kompromisní řešení, jež na řece umožní plout pouze
plavidlům s maximálním ponorem do 1,40 m. K českým hranicím
tak sice nebudou moci plout velkokapacitní nákladní lodě,
avšak prakticky po celý rok bude na tomto úseku zajištěn
spolehlivý provoz. Plavební podmínky by se měly zlepšit
natolik, že doprava po Labi bude tvořit konkurenceschopnou
alternativu ostatním druhům dopravy. Němečtí odborníci
očekávají, že plavidla budou moci plout plně vytížena téměř
po dobu šesti měsíců v roce, což bude ve srovnání se
současným stavem představovat prodloužení o více než tři
měsíce.
Ačkoli původní optimistické prognózy objemu přepraveného
zboží po Labi byly mírně redukovány, úprava plavební dráhy by
i nadále měla zůstat vysoce rentabilní, zdůraznila Angelika
Mertensenová. Ze spolkového rozpočtu se dosud do údržby
a modernizace vodních děl na Labi investovalo přibližně 110
miliónů DEM.