Problémy s D47

Části D47 prý hrozí kvůli chybějící vrstvě zbourání

Části D47 prý hrozí kvůli chybějící vrstvě zbourání

PRAHA (25.10.) – Na dálnici D47 mezi sjezdy do Mariánských hor a centra Ostravy chybí pod asfaltovým povrchem vozovky štěrková drť, která má stavbu stabilizovat. Část zprovozněné dálnice tak bude podle expertů zřejmě třeba zbourat. Informoval o tom ministr dopravy Zdeněk Žák s odvoláním na výsledky měření kontrolních sond. Na zhruba 8,5 kilometru dlouhém úseku dálnice, která se po uvedení do provozu v roce 2008 začala vlnit, reklamuje stát přes tisíc závad. Podle stavební firmy Eurovia CS může být současné vyjádření ministra součástí předvolebního boje.

„Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu," řekl Žák. Výsledky kontroly prý konzultoval s pracovníky z odboru kvality na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a z ministerstva dopravy. Přesnou škodu zatím úřad nemá vyčíslenou. Není totiž jasné, zda nebude nutné opětovné přípravy začít od získání nového stavebního povolení a vytvoření nové stavební dokumentace. Dvoukilometrový úsek, na kterém se kontrolní vrty uskutečnily, stál 718 milionů korun. Podle Žáka by ale demolice úseku mohla být dražší než samotná stavba, protože s podložím dálnice je nutné pracovat jako s nebezpečným odpadem. Investici odhadl na zhruba miliardu korun.

Společnost Eurovia odmítla výsledky kontroly do detailů komentovat s tím, že ji dosud ministerstvo o výsledcích vrtů neinformovalo. „Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu, nebo naopak následek zvlnění dálnice. Jedná se o materiál studený odval, který určilo ŘSD v zadávací dokumentaci a jeho bobtnání právě vede k posunům v podloží stavby a jejich jednotlivých vrstev," uvedla v reakci stavební firma. Zároveň se obává opakování politicky motivovaných útoků, které podle ní spor státu se zhotovitelem provázely za exministra dopravy Víta Bárty (VV).

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš se podivil nad načasováním zveřejnění výsledků kontrol. „Považuji tento způsob medializace jen den před volbami, ve kterých ministr kandiduje jako lídr jedné ze stran, za něco nepěkného. Opravdu tomu nerozumím," prohlásil Matyáš, kterému vadí i zvolený způsob komunikace. „Reklamace a problémy související s kvalitou se mají v první řadě řešit především se všemi účastníky stavby. Cestou není startovat mediální akce a podávat trestní oznámení, aniž by se to věcně a inženýrsky neprobralo s dotčenými – tedy projektantem, investorem i dodavatelem stavby," dodal Matyáš.

Podle předsedy Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petra Čížka není možné, aby jedna vrstva silnice úplně chyběla. „To je absurdní, považuji to za nemožné. Když se něco takového staví, tak u toho bývá i investor a ten by brzo přišel na to, že něco chybí. Není možné, aby si toho vůbec nikdo nevšiml," prohlásil Čížek. Podle Žáka je skutečnost, že investor převzal stavbu v takovémto stavu důkazem, že kontrolní mechanismy státu zásadním způsobem selhaly. Vinu na stavu D47 tak podle něj nenese jen zhotovitel stavby, ale i orgány státu.

Chybějící část dálnice může podle ministerstva podstatným způsobem ovlivnit kvalitu a životnost stavby a také bezpečnost provozu. Konstrukční vrstva představuje stabilizační prvek. Pokud by chyběla, nelze zaručit životnost vozovky, její parametry a není možné vyloučit například zvlnění a další nedostatky, potvrdil prorektor pražské ČVUT a expert na dopravu Petr Moos.

Akutní nebezpečí podle ministra řidičům nehrozí. Vlastní jízda po dálnici, pokud řidiči dodržují sníženou rychlost, nebezpečná není. Při jakémkoliv výkyvu počasí nebo extrémnějším zatížení, se však vozovka může chovat nepředvídatelně. Stavební firmu proto ministr vyzval k zahájení jednání o způsobu nápravy situace. Ještě během dnešního dne by měla dostat materiály z výsledků kontroly, dodal.

(čtk)

spinner