25. července 2014
Zahraniční řidiči osobních vozidel by měli od roku 2016 platit za využívání všech německých silnic. Roční známka by měla stát průměrně 88 € (kolem 2400 Kč), konkrétní cena se bude lišit podle stáří vozu a objemu motoru. Na tiskové konferenci v Berlíně to minulý týden řekl ministr dopravy Alexander Dobrindt, podle kterého přinese zpoplatnění silnic německému rozpočtu 2,5 miliardy € (68,5 miliardy Kč) za čtyřleté volební období. Poplatky by se citelně dotkly i řidičů z Česka; Německo a ČR mají vzájemně nejdelší, asi 800 kilometrovou hranici.
Platit by se tedy mělo na všech silnicích, aby se podle ministra řidiči nesnažili vyhýbat zpoplatněným úsekům dálnic a rychlostních silnic a nezatěžovali silnice nižších tříd, které nejsou připravené na hustou dopravu. Při přípravě příslušného zákona chce Alexander Dobrindt spolupracovat s Evropskou komisí. Ta již dříve kritizovala návrhy na zpoplatnění německých dálnic pro cizince, považovala je za diskriminační. "Navrhuji model infrastrukturního poplatku za užívání německé silniční sítě, který budou odvádět všichni uživatelé,“ řekl Alexander Dobrindt. Pro německé řidiče zavedení poplatku žádnou platbu navíc znamenat nebude. Podle Dobrindtova návrhu by se jim měla o cenu silniční známky snížit výše daně z vlastnictví motorového vozidla. Němečtí motoristé by také známku měli dostávat při registrování vozu, v dalších letech by jim měla automaticky chodit poštou.
Zahraniční řidiči by podle Alexandera Dobrindta měli mít možnost objednat si známku přes internet nebo ji koupit na čerpacích stanicích. K dispozici by jim měla být také desetidenní či dvouměsíční známka s pevnou cenou, jejíž výši ale ministr zatím neupřesnil. Cena roční známky by byla proměnlivá a závisela by na tom, jakou ekologickou zátěž provoz auta představuje. Dražší by byly známky pro starší vozy a pro auta s větším objemem motoru.Podle Alexandera Dobrindta znamená zpoplatnění německých silnic narovnání nespravedlnosti vůči německým řidičům. „Ročně se na německých silnicích uskuteční kolem 170 milionů jízd vozidel, která patří zahraničním majitelům. Tito uživatelé by se také měli podílet na investicích do silniční infrastruktury,“ řekl ministr. Dosud v Německu platila mýtné na dálnicích pouze nákladní vozidla, pro osobní vozy bylo jejich užívání zdarma. Němečtí řidiči ale musí platit daň z vlastnictví motorového vozidla. Evropská komise v minulosti kritizovala Dobrindtův záměr zpoplatnit německé dálnice výhradně pro zahraniční řidiče. Ministr nyní uvedl, že jeho současný plán evropský zákaz diskriminace neporušuje. Zároveň uvedl, že chce při vytváření přesného znění zákona s komisí úzce spolupracovat.
Kritika zaznívá z Rakouska, Nizozemska i Německa
Dobrindtův plán obratem kritizovalo Rakousko. „Vláda podnikne veškeré právní kroky, aby zabránila této diskriminaci rakouských řidičů,“ řekla rádiu ORF rakouská ministryně dopravy Doris Buresová. V první řadě se podle ní Vídeň obrátí na Evropskou komisi s požadavkem, aby německé plány zastavila. Proti chystaným platbám protestuje i Nizozemsko sousedící s Německem. „Poplatek má obzvláště nepříznivé dopady na nizozemské řidiče, především v pohraničí,“ uvedla nizozemská ministryně pro infrastrukturu Melanie van Haegenová. Dodala, že je zklamána z toho, že Alexander Dobrindt nevzal v úvahu dřívější nizozemské výhrady. Van Haegenová se nyní chce obrátit na eurokomisaře pro dopravu Siima Kallase, aby prověřil, zda chystané německé opatření je ve shodě s unijním právem. Kritika zaznívá také z Německa. Podle autoklubu ACE je Dobrindtův plán nespravedlivý vůči zahraničním řidičům a mohlo by se to obrátit proti Němcům, kteří jezdí do zahraničí. „Hosté na německých dálnicích nám za to nejen srdečně poděkují, ale zcela jistě se nám za to i pomstí,“ řekl předseda ACE Stefan Heimlich.
Dopad na vztahy v pohraničí
Rovněž starostové německých obcí při hranicích s Českou republikou kritizují návrh na zpoplatnění německých silnic. Podle nich by ministrův plán narušil obchodní i mezilidské kontakty v pohraničí. Obávají se také, že Česko v reakci na Dobrindtův návrh rovněž zpoplatní silnice nižších tříd. „Zavedení mýtného na okresních silnicích podle mě jde už příliš daleko,“ řekl například starosta obce Selb Ulrich Pötzsch. Také starosta bavorského Weidenu Kurt Seggewiss vidí zpoplatnění všech německých silnic jako kontraproduktivní. Podle něj by se snadno mohlo stát, že Česká republika přistoupí k odvetnému opatření a rovněž zpoplatní silnice nižších tříd pro zahraniční řidiče. Starostové také kritizují systém silničních známek, který Alexander Dobrindt představil. Podle nich je nepřehledný, rozlišování ceny známky podle stáří vozu a objemu motoru považují za zbytečně komplikované.
Obavy z odvetných opatření německých sousedů vyjádřila i Německá průmyslová a obchodní komora (DIHK). „Musíme zabránit tomu, abychom zavedli systém známek pro osobní auta, který by nakonec vyústil ve spory se sousedními státy,“ řekl zástupce DIHK Martin Wansleben. Podle něj za to dodatečné příjmy pro německý rozpočet ve výši 2,5 miliardy € (68,5 miliardy Kč) za čtyřleté volební období nestojí. O zpoplatnění německých dálnic pro zahraniční osobní auta se v Německu mluví už od roku 2011. Záměr prosazuje zejména bavorská Křesťanskosociální unie, jejímž členem je i Alexander Dobrindt a která při povolebních vyjednáváních dokázala zakotvit tento požadavek do koaliční smlouvy nové vlády kancléřky Angely Merkelové.
(čtk)