22. října 2012
Příprava obchvatu Českých Budějovic je jedním z největších problémů další výstavby dálnice D3 směrem k česko-rakouské hranici. „Rozhodli jsme se co nejvíce urychlit zejména výkup pozemků, který by měl proběhnout mezi lety 2013 a 2014 tak, aby v roce 2015 mohla být případně vydána stavební povolení,“ uvedl minulý týden v Táboře ministr dopravy Pavel Dobeš. Stavem výstavby dopravní infrastruktury na jihu Čech se na místě zabýval společně s ministrem průmyslu a obchodu Martinem Kubou a delegací z Rakouska.
Na výkup pozemků je na období 2013 a 2014 vyčleněno zhruba 700 až 800 milionů Kč, výstavba samotného obchvatu by pak měla stát až 11 miliard Kč. „Dostavba dálnice D3 je pro ministerstvo jednoznačnou prioritou,“ zdůraznil ministr dopravy. „Cesta z Českých Budějovic do Veselí po současné komunikaci první třídy řidiče tolik netrápí. Tam auta příliš nestojí. Skutečnou bolestí jižních Čech je chybějící obchvat Českých Budějovic,“ dodal ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.
Za rok dva nové úseky
V září příštího roku začnou sloužit dva nové úseky dálnice D3 mezi Táborem, Soběslaví a Veselím nad Lužnicí. Již nyní také probíhá výběrové řízení na konzultanta na PPP projekt na D3. Po něm se začne soutěžit dodavatel stavby a dalším krokem by měla být samotná výstavba úseku Bošilec – Borek snad od roku 2015. „Celkové napojení komunikace D3, respektive R3 na rakouskou komunikaci S10 by mělo být připraveno v roce 2021,“ konstatoval ministr Pavel Dobeš. Rakouská delegace v Táboře oznámila, že zatímco stavba jižního úseku komunikace S10 je v plném proudu, se stavebními pracemi na severním úseku směrem ke státní hranici s Českou republikou se začne nejdříve v roce 2016.
Dálnice do Prahy nejistá
V roce 2021 by již mohla na D3 jižně od Českých Budějovic navazovat R3, která podle plánu povede až na hranici s Rakouskem. Další pokračování stavby D3 mezi Mez-nem a Prahou však ministr Pavel Dobeš nedokáže přesně odhadnout. „Výstavba ve Středočeském kraji je problematičtější,“ konstatoval.
Tomáš Johánek