Dálnice D3

Další výstavbu dálnice D3 komplikují soudní spory

Další výstavbu dálnice D3 komplikují soudní spory

Na konci června se otevřel další úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí v délce přibližně 25 kilometrů. Ještě letos by se měl začít stavět další úsek dálnice směrem k jihočeské metropoli Českým Budějovicím, naopak pokračování dálnice ve středních Čechách je zatím v nedohlednu. Soudní spory komplikují nejen trasování dálnice v tomto regionu, ale také její modernizaci na hranicích Tábora.

Podle premiéra v demisi Jiřího Rusnoka by se mělo stát pro každou vládu jednou z priorit dokončení dálnice D3, která má v budoucnosti spojit Prahu s Českými Budějovicemi. „Dopravní obslužnost je jednou z klíčových věcí, která rozhoduje o prosperitě Jihočeského kraje. D3 je naprosto zásadní a páteřní komunikací a ovlivňuje i zájem investorů rozvíjet v regionu své aktivity. Význam D3 je proto naprosto jasný,“ řekl Jiří Rusnok na počátku září při návštěvě Jihočeského kraje. Zároveň připomněl, že Českobudějovicko momentálně zůstává jediným regionem, jemuž chybí dálniční napojení na hlavní město.

Zatímco další části dálnice směrem na jihočeskou metropoli by měly být hotovy do roku 2015 a momentálně se intenzivně připravuje obchvat Českých Budějovic, nejasná situace kolem D3 vznikla ve středních Čechách. Kraj tam chce podat Nejvyššímu soudu kasační stížnost proti rozhodnutí krajského soudu, který zrušil návrh středočeského úseku dálnice.

Několik obcí zablokovalo trasu budoucí dálnice

Úspěšnou žalobu proti vymezení koridoru dálnice D3 a takzvané Václavické spojky přes Dolní Posázaví a Neveklovsko, která je navržena v územním plánu Středočeského kraje, podaly obce Ješetice, Tisem, Václavice a jeden vlastník rodinného domu. Šedesátikilometrová západní varianta středočeské části dálnice D3 má vést přes Jesenici, Psáry, Heřmanice a Mezno. Soud koridor zrušil a výstavbu zakázal.

Kraj s tím nesouhlasí a chce podniknout rychlé kroky k možné změně verdiktu, protože koridor byl vymezen v souladu s právními předpisy. „Jsme přesvědčeni, že všechna naše dosavadní stanoviska ohledně vedení trasy dálnice jsou v souladu s platnou legislativou a navržená trasa je v rámci daných možností tím nejlepším řešením, jak po mnohaletém oddalování usnadnit řidičům cestu do jižních Čech,“ uvedl středočeský hejtman Josef Řihák.

Stát se loni rozhodl vést dálnici v takzvané západní variantě přes Posázaví. Tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš poukázal na to, že tato trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích. Západní variantu schválilo na počátku loňského roku také ministerstvo životního prostředí, když pro trasu vydalo kladné stanovisko EIA, čímž uznalo, že je vyhovující z hlediska dopadů na životní prostředí.

Kritici západní varianty tvrdí, že stát dává přednost turisticky atraktivnímu Posázaví před alternativní trasou, která by vedla průmyslovou zástavbou. Má také obavy, že kolem dálnice nekontrolovatelně porostou logistická a nákupní centra, která zdevastují poslední zbytky přírody.

Zastavily se práce na obchvatu Tábora

Soud zasáhl rovněž do již probíhající rekonstrukce dálničního pruhu na hranicích Tábora. Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se v tomto úseku musí na návrh majitelů zdejšího motocentra okamžitě zastavit stavební práce. „Ministerstvo dopravy může proti rozsudku podat kasační stížnost, nejprve ale společně s ŘSD prověří, jaké varianty dalšího postupu rozsudek umožňuje. Až od tohoto se odvinou případná jednání s majiteli motocentra,“ řekl.

Celý spor vznikl kvůli tomu, že k nemovitosti a na pozemky bylo pouze právo dočasného sjezdu na komunikaci obchvatu. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly a stavba byla povolena jako trvalá. Díky tomu majitelé motocentra u soudu uspěli a podle dřívějších informací serveru iDnes.cz požadují nový sjezd k motocentru nebo odškodnění, protože jinak by se obchod ocitl bez přístupové cesty. S rozhodnutím soudu se však podle Tomáše Neřolda nic nemění na tom, že provoz na obchvatu Tábora může pokračovat ve dvou pruzích na odlehlé straně dálnice. „Nicméně zastavení stavby samozřejmě oddaluje dokončení plnohodnotného dálničního spojení v celém úseku mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí,“ dodal mluvčí.

Tomáš Johánek / čtk

spinner