Evropská unie

EK stanoví jasnější pravidla státní podpory TEN-T

EK stanoví jasnější pravidla státní podpory TEN-T

Evropská komise zahájila v květnu konzultace se zájmovými svazy a organizacemi o podobě státní podpory na projekty transevropských dopravních sítí TEN-T, respektive jejich klíčové „celoevropské“ komponenty označované IPCEI (Important Project of Common European Interest). Cílem je poskytnout jednoznačný návod, jak mohou členské státy podpořit nadnárodní projekty, které mají strategický význam pro celou Evropskou unii a spadají do cílové agendy Europe 2020.

Spolupracující asociace z dopravního sektoru (ASECAP, CER, EFIP, EIM, ESPO a IRU) iniciativu vítají jako příležitost pro posílení významu výstavby TEN-T a celé dopravní infrastruktury. Celoevropská síť TEN-T má potenciál posílit sociální, ekonomickou a územní soudržnost EU. Přispívá k vytváření jednotného evropského dopravního trhu, od kterého členské země i instituce EU očekávají efektivitu a trvale udržitelný růst.

Různý přístup k vyhodnocování působí problémy

Projekty TEN-T jsou převážně hrazeny z fondů EU, přičemž maximální podíl spolufinancování činí 20 až 30 procent. Zbytek prostředků musí pocházet z jiných zdrojů, velmi často se jedná o veřejné finance. Vyhodnocování investic z prostředků EU a národních zdrojů probíhá odlišně. Zatímco dotace z evropských fondů chápe Evropská komise jako zcela kompatibilní se základními principy EU, národní financování naopak považuje za „státní podporu“, která vždy nemusí být „rovná“ z hlediska podmínek pro různé subjekty. Podle EK zde hrozí nepřípustné zasahování do konkurenčního prostředí na trhu. Takový přístup ovšem vytváří právní nejistotu pro investory, navíc hraje roli i nepředstavitelná byrokracie provázející přípravu a realizaci projektů. Důsledkem je, že některé projekty jsou nakonec zrušeny, jiné se potýkají s nekonečnými průtahy.

(tj)

spinner