Výstavba dopravní infrastruktury

Jedinou správnou cestou pro rozvoj dopravní infrastruktury je zvýšení efektivity

Jedinou správnou cestou pro rozvoj dopravní infrastruktury je zvýšení
efektivity

PRAHA (15.3.) – Raději než hledat nové zdroje financování, je důležitější se soustředit na úzká, neefektivní místa celého procesu. Zdlouhavá a časově nejistá projekční a inženýrská příprava je jedním z mnoha problémů rozvoje infrastruktury. Na Žofínském fóru věnovaném rozvoji dopravní infrastruktury to tento týden řekl Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury.

Podle jeho slov se nenávratně mění způsob financování dopravní infrastruktury a již to nikdy nebude jako dříve. Je to prý příležitost pro země schopné racionálního uvažování a pragmatického jednání, jako jsou Velká Británie, Německo, ale třeba také Polsko. „Tyto země vyjdou z krize posílené a nůžky mezi ekonomikami evropských zemí se ještě více rozevřou. Bohužel zatím v náš neprospěch,“ míní Janeba.

Tomáš Janeba také konstatoval, že budoucí rozvoj infrastruktury má dvě možnosti. Jednou je zvýšení příjmů ze zdrojů financování, primárně od daňových poplatníků, přímých uživatelů a případně dotací EU. Zvyšování zadlužení státu nad možnosti ekonomiky už není únosné, zvyšování výběru daní a přímého zpoplatnění má také své limity a EU výrazně omezuje své dotační rámce.

Druhou možností je pak zvýšení efektivity, jak na straně veřejného, tak soukromého sektoru. Nedávná globální studie analytické společnosti McKinsey dokládá, že zvýšení efektivity v sektoru infrastruktury je možné o 40 procent, a to pouhým využitím již používané nejlepší praxe. „Soustředíme se na to, kde sehnat další prostředky a zdroje. Například se plánuje zadlužení ŘSD, ale přitom se nikdo nepozastavuje nad skutečností, že nejsme schopni připravit dostatek projektů tak, abychom vyčerpali náš dotační rámec. Nikdo neřeší, jak z toho, co máme dostat maximum,“ pokračoval Janeba.

Pokud by se v české veřejné infrastruktuře proinvestovalo a na provoz a údržbu vydalo 100 miliard Kč ročně, pak 40 procentní zvýšení efektivity je enormní číslo. To může například znamenat 100 kilometrů nových dálnic a k tomu ještě šest nových krajských nemocnic ročně. Právě Asociace pro rozvoj infrastruktury má za cíl vytvářet podmínky a prosazovat procesy a modely vedoucí k efektivnější, systematické a dostatečné obnově a rozvoji české infrastruktury.

Asociace pro rozvoj infrastruktury považuje rozhodnutí ministra dopravy zastavit přípravy pilotního PPP projektu úseku dálnice D3 jako kontraproduktivní. „Jsme téměř doslova poslední zemí západní a střední Evropy, která nedokázala za posledních deset let postavit jediný kilometr dálnice ze soukromých zdrojů. Pouze Německo, Polsko, Slovensko, Maďarsko a Rakousko za posledních deset let postavily přes 1 500 kilometrů dálnic za téměř 380 miliard Kč,“ dodal Tomáš Janeba.

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) je občanské sdružení sjednocující zájmy významných dodavatelů v oblasti infrastruktury. Vznikla v roce 2004 jako Asociace pro podporu projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru (Asociace PPP). Od roku 2013 působí s novým názvem a cílem podporovat efektivní, systematický a dostatečný rozvoj a obnovu infrastruktury v České republice. Asociace pro rozvoj infrastruktury v současnosti sdružuje 25 členů.

spinner