Labská plavba

Lodní doprava se na Labe vrátí po důkladné kontrole plavební dráhy

Lodní doprava se na Labe vrátí po důkladné kontrole plavební dráhy

DĚČÍN (11.6.) – Nákladní i výletní lodě stojí kvůli vysoké hladině Labe v ochranných přístavech. Plavidla se na řeku vrátí, až klesne hladina a správce zkontroluje a proměří plavební dráhu. Informoval o tom Jindřich Zídek z Povodí Labe. Rejdařům vznikají ztráty v řádech milionů Kč. Ztráty mají i provozovatelé lodní turistiky. „Lodě se na vodu pouští, když na vodočtu v Ústí je zhruba 520 centimetrů, v Mělníku 450 centimetrů. Po povodni však bez ohledu na výšku musí rozhodnout o plavbě správce po kontrole toku,“ popsala Hana Urbanová ze Státní plavební správy v Děčíně.

Kontrolní plavidlo s přístroji zjistí, zda v dráze nejsou nějaké překážky v podobě maringotek, kontejnerů, automobilů a dalších věcí, které vzala velká voda. Vyjet by na Labe mohlo podle Zídka při výšce hladiny 600 centimetrů na vodočtu v Ústí nad Labem. Povodí také musí zprovoznit plavební komoru v Lovosicích, ta na ústeckém Střekově je podle Zídka provozu schopná. Lodní doprava se zastavila na Labi 1. června, stát může i do konce měsíce. „Musíme čekat, lodě máme uklizené v přístavech. Některé zakázky jsme museli odříci, protože nejsme schopni garantovat termín doručení,“ řekl jednatel společnosti Evropská vodní doprava (EVD) Lukáš Hradský. „Ztráty ze zastavení provozu budou určitě v řádech milionů korun,“ doplnil Hradský jenž si posteskl, že zatímco na silnici a železnici se už pracuje, na vodě tomu tak není.

V souvislosti s povodněmi si lidé u řeky a ti, kteří jsou na ní závislí, stěžují na nedostatek investic do údržby řek. „Byl jsem v loděnici ve Vaňově od sedmi let, každý rok se koryto čistilo, po revoluci (1989) to bylo už jen výjimečně,“ řekl Daniel Vršecký, jemuž letos voda v ústecké čtvrti Vaňov zaplavila dům stejně jako v roce 2002. Na rozdíl povodní před jedenácti lety, kdy na rozbouřeném Labi uplavalo několik lodí, letos po Labi pluly kromě částí chatek, obytných karavanů či kontejnerů jen dvě dvanáctitunové nádrže na technický plyn. Na německém území je policie zachytila pomocí vrtulníku. „Co všechno voda odnesla, se ukáže při kontrole toku, hlavní je, že žádné lodi se neutrhly,“ uvedla Urbanová. V roce 2002 musely speciální jednotky některá plavidla potopit pomocí trhavin. Při odstřelu zahynul jeden člověk. Jedna loď poškodila železniční a silniční most v Děčíně.

(čtk)

spinner