28. prosince 2014
Jestliže na letošní rok pohlédneme očima trhu s logistickými a průmyslovými nemovitostmi v České republice, uvidíme úspěšné měsíce. Vysoké hodnoty objemu nově dokončených skladových a průmyslových hal ukazují, že se Česká republika stává skutečným logistickým srdcem Evropy. A příznivý vývoj v této oblasti se zdá slibovat i rok příští – pokud ovšem nepřijdou ke slovu rizika spojená především se závislostí českého průmyslu na exportu.
Pozitivní vývoj zdůrazňuje fakt, že v současnosti překročila nabídka plochy logistických a průmyslových nemovitostí hranici 4,7 milionu metrů čtverečních plochy. Letošní rok k tomu přispěl 300 tisíci metry čtverečními nových ploch. Příští rok by tak měly sklady a výrobní haly přesáhnout celkovou plochu pěti milionů čtverečních metrů. Mezi hlavní trendy, které u nás v letošním roce začaly výrazně utvářet mapu logistických nemovitostí, patřila nově i velká distribuční centra pro internetové obchody. Vedle mediálně známých peripetií amerického Amazonu a jeho úsilí vybudovat v České republice svá distribuční centra (hala s plochou 95 tisíc metrů čtverečních se již staví v Dobrovízi u Prahy a není vyloučeno, že budou následovat další) se do středu Evropy vydali i další zahraniční hráči. Patří mezi ně například německá firma Allyouneed.com, která vybudovala distribuční zařízení v Boru u Tachova. Nespí ani domácí firmy, svá stávající zařízení letos rozšířily například Alza.cz (nový sklad o ploše 12 681 metrů čtverečních v logistickém areálu v Úžicích) či Mall.cz (staví se pro něj nová budova o ploše 31 tisíc čtverečních metrů v logistickém parku v Jirnech).
Stálicí je automobilový průmysl
Stálým tahounem růstu nemovitostí pro logistiku je také automobilový průmysl. „Znovu se ukázalo, že Česká republika je jedním z hlavních výrobců součástek pro automobilový průmysl na světě,“ uvedl pro Dopravní noviny vedoucí oddělení industriálních nemovitostí poradenské společnosti JLL Harry Bannatyne. „Skvělé výsledky automobilek Škoda a Hyundai se okamžitě odrážejí v poptávce jejich dodavatelů po dalších industriálních prostorech. To je zřejmé například na Plzeňsku, kam se přesunuli někteří dodavatelé komponentů pro německé BMW, aby tak těžili z vysoce kvalifikované, ne příliš drahé a flexibilní pracovní síly, vysokých standardů industriálních prostor, výborné infrastruktury a celkově nákladově efektivního a kvalitního řešení,“ zdůraznil Harry Bannatyne.
Příští rok ve znamení růstu
Také příští rok vypadá pro trh logistických nemovitostí nadějně. Automobilový průmysl je na vzestupu, e-komerce také nepochybně poroste, a Česká republika tak může i nadále těžit ze své výhodné polohy v srdci Evropy. Harry Bannatyne v této souvislosti očekává další růst výroby a novou výstavbu logistických a průmyslových a prostor. Jediným ukazatelem, který zaznamená pokles, by měla být míra neobsazenosti. Právě míra závislosti české ekonomiky na automobilovém průmyslu a celkově na exportu do zemí Evropské unie, především do Německa, však představuje možné riziko pro český trh logistických a průmyslových nemovitostí. Eurozóna je v současnosti v nejistotě ohledně svého dalšího růstu a snižuje svá očekávání. „Automobilový průmysl je skutečnou hnací silou české ekonomiky a globální pokles prodejů by na ni mohl mít nepříznivý vliv. V současné době ale riziko není velké,“ dodal Harry Bannatyne.
Jeho slova potvrzuje i zpráva o výsledcích největšího automobilového výrobce v ČR, Škody Auto. Vyplývá z nich, že prodeje za jedenáct měsíců letošního roku jsou o deset procent vyšší než za celý rok loňský. Také internetové obchody očekávají v příštích měsících další výrazný rozvoj a plánují rozšiřování svých skladů. Rizika ve výhledu na příští rok tedy sice nechybějí, přesto jsou vyhlídky na další růst trhu logistických a průmyslových nemovitostí stále zřetelné a dobré.
Pavel Toman