28. ledna 2013
Ministr dopravy Zbyněk Stanjura požádal minulý týden vládu o roční odklad vyhodnocení stavby jihozápadní části pražského okruhu. Pro kontroverzní stavbu, na které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle Nejvyššího kontrolního úřadu utratilo protizákonně téměř šest miliard Kč, zatím nebyly schváleny evropské dotace. Evropská unie by je České republice mohla případně i úplně odepřít.
Ministerstvo se domnívá, že se nepodaří dodržet termín závěrečného vyhodnocení programu, které se má uskutečnit v polovině příštího roku. Resort to uvedl minulý týden v předkládací zprávě.
Evropská komise vyžaduje další informace
Schvalovací proces se podle ministerstva dopravy zpozdil kvůli dodatečným informacím, které po české straně požadovala Evropská komise. Komise již v minulosti poukazovala na celou řadu pochybení při výstavbě dopravní infrastruktury, kritizovala především neúměrně vysoký podíl víceprací, kvůli kterým se dopravní stavby neúměrně prodražily proti původně schváleným projektům.
Kvůli stížnosti Evropského účetního dvora ministerstvo dopravy na jaře 2011 pozastavilo proplácení dopravních projektů z operačních programů. Příliv peněz se do České republiky obnovil teprve loni na konci října, když Evropská unie Českou republiku potrestala odejmutím deseti procent (9,5 miliardy Kč) z požadovaných dotací na dopravní stavby.
Vícepráce na stavbě pražského okruhu kritizoval i NKÚ. „ŘSD na své náklady realizovalo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných osob. V jednom případě představovaly náklady na realizaci požadavků nad rámec schválené dokumentace částku vyšší než 1,2 miliardy Kč,“ uvedl úřad s tím, že stavbu prodražovaly například požadavky různých zájmových skupin a obcí v okolí stavby. Kvůli podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby proto podal trestní oznámení.
Hrozí ztráta až šesti miliard
Pokud by se tato obvinění potvrdila, mohl by stát na dotacích přijít až o šest miliard Kč. Brusel údajně dříve přislíbenou dotaci na pražský okruh v této výši neposkytne, pokud se prokáže porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, uvedl dříve ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Jihozápadní část pražského okruhu mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1 byla uvedena do provozu v září roku 2010. Úsek dlouhý 23 kilometrů, jehož výstavba vyšla stát na téměř 23 miliard Kč, definitivně propojil dálniční tahy ze západu na východ republiky.
(čtk)