31. srpna 2018, čtk
31.8. - Silniční a železniční mosty v Česku, které byly postaveny v 60. až 80. letech, budou zkontrolovány Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Prověřovat se bude zhruba tisícovka mostů. Po jednání se šéfy obou organizací to včera řekl ministr dopravy Dan Ťok. Ke kontrolám vyzval i kraje. Doubský most v Karlových Varech bude místo oprav stržen a nahrazen novým. Most postavený v 60. letech je v horším stavu, než se čekalo, uvedl ministr.
Mosty a jejich stav se vrátily do centra pozornosti po pádu dálničního mostu v italském Janově v polovině letošního srpna. Zřítil se za plného provozu, o život přišlo 43 lidí. O mostní stavby se veřejnost začala zajímat už loni v prosinci poté, co spadla lávka pro pěší v pražské Troji. Při neštěstí se tehdy zranili čtyři lidé, z toho dva těžce.
Podle Dana Ťoka se stav mostů ze 60. až 80. let složitě kontroloval, což se projevilo u doubského mostu, u kterého se při rekonstrukci našlo poškození, při původních kontrolách nezjištěné. „Chceme se ujistit, že u těchto mostů není nějaká skrytá vada, která se nedá běžně detekovat,“ řekl ministr.
Zkontrolováno bude asi 400 mostů na železnici a dalších 600 na dálnicích a silnicích. Kontroly se budou zaměřovat především na kanálky, v nichž jsou vedena opěrná lana.
K podobné kontrole ministerstvo vyzvalo kraje, které mají na starosti silnice II. a III. třídy. Zaměřit by se podle Dana Ťoka měly především na mosty nad dálnicemi nebo železnicemi.
Kraje přikročí k mimořádné kontrole mostů postavených v 60. až 80. letech, uvedla v reakci předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová. Na opravy silnic a mostů by podle ní měly kraje dostat více peněz než dosud, protože z celkového počtu 17 485 silničních mostů jich vlastní 72 procent a z nich je téměř čtvrtina ve špatném až havarijním stavu. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) by mohl vypsat na opravy mostů samostatný dotační program, podotkla. „Jako ideální řešení vidím, kdyby finanční prostředky dostaly kraje přímo do svých rozpočtů s přesným určením, kolik peněz půjde na opravy krajských silnic a kolik peněz konkrétně na opravy mostů,“ dodala.
Doubský most, který je hlavní spojnicí přes řeku Ohři mezi dálnicí D6 a silnicí na Plzeň, je od letošního dubna kvůli rekonstrukci uzavřen. Uzavírka, která způsobovala značné dopravní komplikace, měla skončit v listopadu.
Karlovarský primátor Petr Kulhánek rozhodnutí ministerstva kritizoval. „Připravit rekonstrukci zásadní dopravní spojnice v 21. století tak, že po čtyřech měsících uzavírky přijdu na to, že je most třeba snést a postavit nový, je z mého pohledu naprosto neomluvitelné a někdo v celém procesu zcela zásadně pochybil. Výsledkem bude o rok déle trvající komplikovaná situace v dopravě v této části města a s ní související poškozování komunikací a životního prostředí na dlouhých objízdných trasách,“ uvedl.
Podle Petra Kulhánka je ještě vážnějším problémem nemožnost rekonstrukce Dvorského mostu, která je připravena na rok 2019. Dvorský most nyní slouží jako alternativa k Doubskému, zároveň však stav jeho konstrukce potřebuje urgentní rekonstrukci. Ta měla začít právě v návaznosti na dokončení Doubského mostu.
Petr Kulhánek chce vědět, kdo je za pochybení zodpovědný. Požaduje také zajištění průchodu chodců přes Doubský most do doby, než bude snesen, a následné vybudování lávky pro průchod lidí během rekonstrukce.
V České republice je téměř 18 000 silničních mostů a více než 6750 železničních mostů. ŘSD má na starosti zhruba 5000 mostů, přičemž šest z nich na silnicích první třídy je v havarijním stavu. Tyto mosty jsou podle silničářů uzavřeny a budou opraveny nebo nahrazeny novou stavbou. Na železnici není podle železničářů v havarijním stavu žádný most, aktuálně se 361 mostů opravuje. Stát letos na modernizaci mostů uvolní až 1,5 miliardy Kč.
(čtk)