11. listopadu 2012
PRAHA (9.11.) – Pilíře mostů na dálnici D47 si sedají a nosná konstrukce z oceli rezne. Oprava jednoho mostu vyjde na 600 milionů korun. Na setkání s novináři to řekla ředitelka úseku kontroly kvality staveb ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Miloslava Pošvářová. Zřícení mostních konstrukcí nehrozí, poškození ale s sebou přináší dodatečné náklady na údržbu a zkracuje se jejich životnost, dodala.
Nedostatky na celkem pěti mostech odhalil audit německých expertů, které si zadalo ještě bývalé vedení ŘSD. Šetření zjistilo, že za vzniklé potíže mohou chyby v projektu, kdy byla ocel umístěna do nevhodného prostředí, ve kterém je vystavená působení vody a posypové soli stékající z vozovky, uvedla Pošvářová. Ne všechny mosty ale mají v sobě ocelovou konstrukci. Cena oprav se tak u některých může lišit.
ŘSD se nyní chce se zhotoviteli dohodnout na uznání reklamací a opravách na jejich náklady. Pokud jednání k tomuto řešení nepovedou, podá žaloby. ŘSD očekává dopisy od zhotovitelů, zdali vady uznávají a zdali je budou na vlastní náklady odstraňovat.
Eurovia ale odmítla stoprocentní odpovědnost za současný stav mostních konstrukcí. „Všechny reklamované vady postupně projednáváme, z definice ale nemůžeme všechny paušálně akceptovat, dokud se s ŘSD nedohodneme na příčinách každé jednotlivé vady, které jsou pro určení odpovědnosti rozhodující," uvedla v tiskové zprávě mluvčí firmy Petra Kučerová.
Podle Pošvářové ale není vůbec jisté, zdali za všechny chyby mohou pouze zhotovitelé. Ředitelství sice projekt schvaluje, v podmínkách je ale zároveň uvedeno, že souhlas objednatele (ŘSD) nezbavuje zhotovitele odpovědnosti za vzniklé vady. Část odpovědnosti tak mohou nést úředníci ŘSD a svůj díl viny pravděpodobně bude mít i najatý stavební dozor, dodala s tím že věří, že i po něm bude ŘSD vymáhat škodu vymáhat.
(čtk)