29. března 2014
Na počátku června loňského roku způsobily rozsáhlé deště sesuv více než 500 milionů metrů krychlových půdy na téměř dokončený úsek budoucí dálnice D8 u Dobkoviček nedaleko Lovosic. Téměř přesně po devíti měsících od této přírodní katastrofy navštívili postižené místo dva členové vlády, aby se přímo na místě seznámili s postupem prací na likvidaci sesuvu.
Podle ministra dopravy Antonína Prachaře a ministra životního prostředí Richarda Brabce je jednoznačně odpovědností minulého vlády Jiří Rusnoka a šéfa resortu dopravy Zdeňka Žáka, že se dosud ani neprovedl geologický průzkum, který by naznačil možnosti sanace svahu. „To není o tom posílat si dopisy a vnitřní sdělení, ale jednat. Stát se takto nechoval a je to nepochopitelné. To, co se tady děje, teď na poslední chvíli, mohlo už před tři čtvrtě rokem začít,“ řekl Richard Brabec. Současná vláda se snaží co nejrychleji napravit hříchy své předchůdkyně, od počátku března se likvidují dřeviny na sesutém svahu, aby bylo možné provést geologický průzkum a stanovit další postup prací.
Práci stavbařů komplikuje i složitá legislativa
Dostavbu dálnice D8 ale nekomplikuje pouze sesutá zemina, stavební práce zbytečně zdržuje i legislativa. „Na zprovoznění stavby potřebujeme zhruba 32 měsíců, když se nám podaří dohodnout se zhotovitelem, můžeme termín o několik měsíců zkrátit. Podle mých odhadů je reálná polovina roku 2016,“ řekl vedoucí stavby František Zuckerstein. ŘSD podle jeho slov brzdí především legislativa. „Výklad centrálních orgánů k aplikaci zákona o veřejné zakázce, a zejména pojmů změn a víceprací se dostal do stadia, kdy nejsme příliš operativně schopni schvalovat realizační dokumentaci stavby,“ uvedl. Spory se prý týkají některých částí stavby, jejíž součástí je 29 mostů a dva tunely. Samotný ministr dopravy nechtěl termín dokončení stavby odhadovat. „Musíme vycházet z toho, co tady zjistíme při geologickém průzkumu,“ uvedl pouze. Původně se mělo po hotovém úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem jezdit v polovině příštího roku, nyní se jako o reálném datu hovoří o roce 2016, nicméně vše rozhodne geologický průzkum.
Tomáš Johánek