25. dubna 2014
VELKÉ MEZIŘÍČÍ (25.4.) – Při opravách silničního průtahu Velkým Meziříčím zřejmě objízdná trasa povede i po dálnici D1. O možnosti bezplatného objetí města po dálnici vyjednává kraj s ministerstvem dopravy, zatím to vypadá tak, že má šanci uspět. Ve městě budou dělníci od 19. května postupně opravovat 1600 metrů hlavní silnice v ulicích Karlov a Sokolovská, práce potrvají do konce října. Město se kvůli uzavření průtahu připravuje na největší dopravní komplikace ve své historii.
Po průtahu projíždí městem denně kolem 15 tisíc aut. „Zasluhuje opravu, protože je skutečně ve špatném stavu," uvedl starosta města Radovan Necid (ODS). Oprava bude provedena „z gruntu", v určité době bude místo silnice vytěžený hluboký příkop. „Chceme řidiče upozornit, aby se Velkému Meziříčí zdaleka vyhnuli," řekl Necid. Město muselo hledat cesty, jak umožnit průjezd pro záchranáře, do přilehlých továren asi s 600 zaměstnanci, do obytných domů i na hřbitov.
Opravovaná krajská silnice II. třídy číslo 602 prochází Velkým Meziříčím směrem od Jihlavy na Brno. Protože přibližně kopíruje trasu sousední dálnice, při problémech na dálnici sjíždějící auta ucpávají město. Starosta uvedl, že povolením objížďky po D1 má stát šanci městu něco vrátit. Podotkl, že pro dálniční policii to nebude jednoduché, protože se zároveň D1 opravuje. Opravované úseky ale nejsou u Velkého Meziříčí.
Investorem rekonstrukce bude kraj. Hejtmanův náměstek Libor Joukl (ČSSD) uvedl, že vyjednání objížďky po dálnici je v zemi výjimečné. Vyhledání jiných objízdných tras hlavně pro nákladní auta by podle něj ale bylo velmi obtížné. Auta budou moci po D1 jezdit bezplatně jen mezi exity na východní a západní straně Meziříčí. Na dálnici ale nadále nebudou smět vozidla s rychlostí jízdy nižší než 80 kilometrů v hodině. Starosta předpokládá, že je řídí hlavně místní řidiči, kteří si najdou cestu městem, kde budou přechodně zrušena dopravní omezení, kupříkladu jednosměrky. Další objížďka bude stanovena přes Křižanov a Osovou Bítýšku.
Rekonstrukce městského průtahu bude stát 28 milionů korun bez DPH, zakázku získala firma Skanska. „Zkusíme zde využít takzvané tiché povrchy – gumoasfalty," řekl Joukl. Doplnil, to to bude jejich první rozsáhlejší použití na Vysočině. Hlučnost dopravy by se měla snížit až o osm decibelů, tedy až o 15 procent.
Kraj se s velkomeziříčskou radnicí dohodl také na dalším opatření, které by mělo zamezit tomu, aby městem projížděly přetížené kamiony. Do konce léta by mělo být na výpadové silnici směrem na Jihlavu instalováno takzvané vysokorychlostní dynamické vážení, které dokáže auta zvážit za jízdy. Budou to první takové váhy na Vysočině. Řidiči přetížených aut zaplatí za každou tunu nákladu navíc pokutu 7000 Kč a 7500 Kč za správní poplatky.
(čtk)