23. listopadu 2010
Vláda se minulý týden na svém pravidelném zasedání nezabývala aktualizací harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury pro léta 2011 až 2013. Plán sice byl na programu jednání, ale ministerstvo dopravy jej stáhlo. Připravuje totiž nadřazený dokument s pracovním označením „dopravní superkoncepce“, uvedl mluvčí resortu Karel Hanzelka.
Superkoncepce má určit priority státu v dopravě, vymezit místo pro jednotlivé druhy dopravy a určovat úkoly pro veřejnou dopravu hrazenou z veřejných zdrojů. Ačkoliv dokument ještě není hotov, ministr dopravy Vít Bárta postupně jednotlivosti zveřejňuje. Chce například zvýšit mýtné, podpořit přesun zboží ze silnic na železnici a výstavbu komunikací za pomoci soukromého kapitálu.
Některé stavby se výrazně zpozdí
Na veřejnost se však dostaly i informace o zpoždění některých staveb. Řidiči se zřejmě v brzké době nedočkají dalších částí pražského okruhu, dokončení rychlostní silnice R4 z Prahy na jih Čech nebo dálnice D3 ve středních Čechách. Odloží se zřejmě i stavba rychlodráhy z Prahy na letiště Ruzyně. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se příští rok sníží meziročně o 36 procent na 61 miliard Kč.
Pokud by financování pokračovalo tímto tempem, dočkala by se Česká republika dokončení páteřní dálniční sítě nejdříve za sto let. Ministr proto spoléhá na navýšení rozpočtu od roku 2012 a také na projekty spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP).
Soukromníci mají zachránit pražský okruh
Žádný projekt PPP však dosud není připraven k realizaci. Nejčastěji se hovoří o využití soukromých peněz na rozšíření dálnice D1, dostavbu k ní souběžné R35 nebo zbudování dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic. Soukromníci mají zachránit také pražský okruh. Předpokládá se, že pokud rozhodnutí o využití soukromého kapitálu padne ještě letos, mohlo by se v lepším případě v prvním projektu PPP začít stavět koncem roku 2012.
(čtk)