1. července 2024, čtk
2.7. - Nejvyšší správní soud (NSS) odmítl kasační stížnost spolku Děti Země proti rozsudku ostravského krajského soudu, který se týkal právní moci stavebního povolení na hlavní trasu posledního úseku D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Stavba dálnice u Přerova začala loni v lednu a pokračuje podle harmonogramu. Na sociální síti X o tom informoval ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl. Stavba poslední desetikilometrové části dálnice D1 do Říkovic bude stát téměř sedm miliard korun a po dokončení na jaře 2026 má zlepšit dlouhodobě špatnou dopravní situaci v Přerově.
"NSS zamítl kasační stížnost občasného sdružení Děti Země proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě, který zamítl žalobu proti rozhodnutí ministra dopravy potvrzující právní moc stavebního povolení na hlavní trasu stavby D1 mezi Říkovicemi a Přerovem," uvedl Mátl. Pro stavbu této poslední části dálnice D1 skončila v roce 2021 platnost výjimky z vlivu na životní prostředí. Ministerstvo dopravy v termínu vydalo stavební povolení, obdrželo ale sedm rozkladů.
Rozklady podali čtyři lidé a také spolky Krajina Dluhonice, Voda z Tetčic a Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) koncem roku 2022 v rozhodnutí o rozkladech stavební povolení doplnil několika podmínkami a potvrdil. Stavba tak mohla začít. Spolek Děti Země krátce poté podal žalobu na vydané stavební povolení. Podle ekologických aktivistů neobsahovalo například řadu ochranných opatření ohledně vodních toků a krajinného rázu. Ostravský krajský soud ale žalobu nakonec zamítl a spolek podal kasační stížnost.
Stavba dálnice D1 začala v Česku před 55 lety, přičemž o posledním úseku u Přerova se posledních 17 let vedly spory, debaty a připravovaly se plány. Desetikilometrový úsek D1 je posledním, který chybí k tomu, aby byl dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice kompletní. Nyní dálnice končí na kraji Přerova.
(čtk)
Ilustrační foto: ŘSD