Konference NEAT

Pod Gotthardem vznikne nejdelší železniční tunel na světě

Pod Gotthardem vznikne nejdelší železniční tunel na světě

V prostorách Národní technické knihovny v Praze se v březnu uskutečnila konference NEAT (Neuen Eisenbahn-Alpentransversalen, Nové železniční spojení přes Alpy) o připravovaném železničním spojení přes švýcarské Alpy, které se buduje pod horským masivem Gotthard. Konference se uskutečnila v rámci multižánrového programu Švýcarské jaro a podílely se na ní švýcarské velvyslanectví v Praze a Fakulta dopravní ČVUT v Praze, která konferenci zařadila mezi akce pořádané k oslavě dvacátého výročí svého založení. Mezi mediálními partnery konference nechyběly Dopravní noviny.

Výstavbou nového železničního spojení přes Alpy vznikne rychlé a efektivní železniční spojení. Jeho srdcem budou dva úpatní tunely – Gotthard a Ceneri. Gotthardský úpatní tunel bude nejdelším železničním tunelem na světě a jeho uvedení do provozu se plánuje na závěr roku 2016. Úpatní tunel Ceneri bude zprovozněn na konci roku 2019. Nové železniční spojení povede z Altdorfu do Lugana. Po plném zprovoznění nabídne lepší spojení a zkrácení doby jízdy.

Spolupráce komerční a akademické oblasti

Konferenci zahájili velvyslanec Švýcarské konfederace v České republice André Regli a děkan Fakulty dopravní ČVUT v Praze prof. Miroslav Svítek, kteří přivítali návštěvníky konference a přednášející. Oba vyzdvihli přínos vzájemné spolupráce komerční a akademické sféry a poděkovali partnerům a účastníkům za jejich zájem o celou problematiku. Úvodní příspěvek přednesl Renzo Simoni, CEO společnosti Alptransit AG, hlavního zhotovitele stavby. Účastníky konference seznámil s vývojem stavby od počáteční myšlenky na zbudování železničního koridoru přes švýcarské Alpy až po současné téměř dokončovací práce.

České železniční tunely

Mezi dalšími přednášejícími byli Petr J. Kalaš, česko-švýcarský expert na problematiku životního prostředí, a Milan Jašek, projektový manažer švýcarské společnosti SIKA CZ. Součástí programu konference bylo i shrnutí historie budování tunelů na území České republiky, s nímž vystoupil Libor Mařík, vedoucí oddělení geotechniky a podzemních staveb společnosti IKP Consulting Engineers. Aktuální projekty v železniční dopravě představil ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR Ing. Luděk Sosna.

Ve druhé části odpoledne proběhla panelová diskuse pod vedením prorektora ČVUT prof. Petra Moose. Diskutovalo se o aspektech Gott-hardského tunelu, udržitelnosti rozvoje dopravní infrastruktury v Evropě, ale i otázkách úzce spjatých s Českou republikou a její dopravní politikou. Akci zakončilo slavnostní otevření výstavy věnované budování Gott-hardského tunelu s kulturním programem v podání hudebního tělesa Alphorn Blowers St. Moritz a občerstvením ve švýcarském stylu.

(pat)

spinner