17. října 2015
Jedním ze základních předpokladů logistiky a dopravní funkčnosti v jednotlivých zemích, je kvalitní logistický systém, jehož samozřejmou součástí je i dobrá dopravní infrastruktura, a to ať už mluvíme o pozemních komunikacích, železniční síti nebo vodních tocích. Čím kvalitnější dopravní infrastruktura a dostatek logistických terminálů, předpokládat vyšší kvalita životní úrovně, lepší rozvoj průmyslu, rychlejší výměna zboží, přeprava osob, atraktivnost pro potenciální investory.
Nedávný sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR, který se konal v Brně v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu a kterého se účastnil také premiér Bohuslav Sobotka, poukázal na to, že jedním z limitujících faktorů rozvoje české ekonomiky je stav dopravní infrastruktury. Stejný názor zastávají i zástupci Svazu spedice a logistiky ČR (SSL ČR). „Základním problémem dopravní infrastruktury není její hustota, ale zejména kvalita silnic a omezená rychlost na nich, zvláště při současných probíhajících rekonstrukcích na dálničních úsecích,“ řekl ředitel pro strategii společnosti NH-TRANS a zároveň člen představenstva SSL ČR Roman Valovič. Podle jeho slov je v rámci železniční infrastruktury nezbytné pracovat na zvyšování rychlosti na jednotlivých tratí a propustnosti hraničních přechodů eliminováním úzkých hrdel. Jedním z největších úzkých hrdel na železnici je jeden z nejvytíženějších hraničních přechodů u Děčína, kudy směřují vlaky mířící do západoevropských přístavů.
Kritická situace na D1, absence odpočívadel
Připomínat, že velkým problémem pro speditéry i samotné dopravce je dálnice D1, na které jsou kvůli rekonstrukci dlouhodobé uzavírky, je nošením dříví do lesa. Nejde jen ale o samotný technický stav této dálnice, dopravcům chybí více možností, kde mohou odstavit své kamiony. „Nedostatek odpočívek/parkovišť pro kamiony, špatná kvalita dálnic, zejména dálnice D1 Praha – Brno. V poslední době velké množství uzavírek na silnicích prvních tříd, které se upravují a dost často nekoordinovaně,“ shrnul problémy dopravců jednatel společnosti Lorenc-Logistic a rovněž člen představenstva SSL ČR Václav Lorenc. Výkonnému řediteli SSL ČR Janu Eklovi zase chybí dlouhodobá vize rozvoje dopravní infrastruktury v ČR. Tvrdí také, že problémy s kapacitou zejména klíčových silnic nejsou jen českým specifikem, ale s tímto problémem se potýká řada dalších evropských zemí. „Evropská komise si hodně slibovala od plánu převést přepravu zboží ze silnice na železnici, bohužel se to stále nedaří,“ řekl v rozhovoru pro DN
Na další stavby chybějí peníze
Státu chybí v rozpočtu Fondu dopravy na příští tři roky miliardy korun na zahájení dalších staveb. Příprava dopravních staveb, na které zatím nebyly peníze vyčleněny, ale pokračuje a vedení fondu se bude snažit chybějící finanční prostředky získat. Potvrdil to ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Podle jeho slov mají Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty od ministerstva dopravy pokyn pokračovat ve výkupech pozemků, projektové přípravě i práci na stavebních povoleních. Vyhlašovat mohou výběrová řízení. Chybějící peníze by se podle Zbyňka Hořelici mohlo podařit najít například díky úsporám v nákladech na dopravní stavby, které jsou nyní ve fázi výběrového řízení. „Uvidíme, za jaké ceny budou tyto zakázky vysoutěženy," podotkl. To, že pro některé stavby nejsou peníze vyčleněny, neznamená také podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda jejich automatické zastavení. I tento vládní resort prý bude v příštím roce hledat možnosti, jak peníze na tyto stavby najít.
Tomáš Johánek