26. dubna 2013
Z nejnovějšího, březnového výzkumu poradenské společnosti Jones Lang LaSalle vyplývá, že maloobchod bude v Evropě během následujících pěti let potřebovat až 25 milionů metrů čtverečních nových skladových ploch. Nové maloobchodní strategie podle něj vyvolají každý rok potřebu zhruba kolem pěti milionů metrů čtverečních ploch v nových velkých distribučních i lokálních překladových a výdejních centrech.
Poptávku bude podle Jones Lang LaSalle stimulovat jak potřeba zajistit dodávky zboží do již existujících kamenných obchodů, tak stále častěji také nárůst objemu internetových nákupů, které mění způsob, jakým se zboží dostává k zákazníkům. S předpokládaným nárůstem prodeje přes internet na téměř dvojnásobek během první poloviny této dekády se zvýší i poptávka po skladových prostorech, včetně těch největších o velikosti více než sto tisíc metrů čtverečních, speciálních distribučních center a menších lokálních výdejních míst.
V aktuální zprávě A new logistics real estate landscape Jones Lang LaSalle dále uvedla, že bude potřeba přibližně tří milionů metrů čtverečních nových skladových ploch pro specializovaná centra obsluhující výhradně internetovou poptávku. Poptávku po dalších 22 milionech metrů čtverečních odhaduje pro zásobování kamenných obchodů, přestože maloobchodníci stále častěji přicházejí s nabídkou služeb „multikanálového“ prodeje. To znamená, že zákazníci nakupují v klasickém obchodě, přes internet nebo přes mobilní telefon a zboží si buď nechávají doručit až do domu, nebo si je vyzvedávají v obchodech či ve speciálních výdejních místech. Očekává se, že do roku 2016 bude online prodej tvořit více než deset procent celého maloobchodního obratu v Evropě. S tím se mění i způsob distribuce a dodávek zboží, zdůraznila Jones Lang LaSalle.
Nové plochy a roboti
Rostoucí poptávku po velkých distribučních centrech uzpůsobených pro obsluhu internetových zakázek doprovodí podle Jones Lang LaSalle i vyšší poptávka po menších překladištích a výdejních místech. Manipulaci se zbožím ve skladech budou častěji obstarávat roboti, kteří se dosud využívali spíše jako pomoc pro obsluhující personál než jako jeho přímá náhrada. Větší rozšíření zpráva předpovídá i pro tzv. dark stores pro potřeby online objednávek potravin. „Zatímco tradiční maloobchod je stále hlavní hnací silou poptávky po obchodní infrastruktuře, nárůst prodeje přes internet od základů mění velikost a strukturu distribučních center i jejich rozmístění,“ řekl k tomu vedoucí oddělení industriálních nemovitostí Jones Lang LaSalle pro Evropu, Střední východ a Afriku Paul Betts.
Již dnes Jones Lang LaSalle podle zprávy zaznamenává rostoucí potřebu velkých distribučních center o rozloze více než sto tisíc metrů čtverečních zaměřených na obsluhu internetové poptávky. Příkladem takového centra může být komplex internetového prodejce Zalando na ploše 128 tisíc metrů čtverečních v německém Erfurtu.
Atraktivní trh
„Nákupy přes internet začínají, a především do budoucna budou mít dalekosáhlý dopad na náš každodenní život. Internetové obchody totiž nabízejí na českém trhu zboží dříve nedostupné a zároveň velmi cenově výhodné. Vzhledem k centrální poloze České republiky v Evropě, dobré infrastruktuře, kvalifikované a poměrně levné pracovní síle a kvalitním skladovacím areálům předpokládáme, že této situace využijí někteří z velkých hráčů v oblasti internetového prodeje a jejich logistických partnerů, aby tak získali přístup ke stále rostoucím trhům ve střední a východní Evropě,“ dodal k aktuální situaci na českém trhu vedoucí týmu industriálních nemovitostí české pobočky Jones Lang LaSalle Harry Bannatyne.
Colliers: pochopení důsledků
S postupujícím rozvojem obchodování přes internet očekává trvalé zvyšování poptávky po nových prostorách také realitní společnost Colliers. Rostoucí poptávka nadnárodních obchodníků se podle ní projeví nejen na nejsilnějších, jako je Velká Británie a Německo, ale i na rozvíjejících se trzích. „Rok 2013 přinese lepší pochopení důsledků internetového obchodu v dodavatelském řetězci a povede k přehodnocení investičních produktů, jako jsou centra pro realizaci zakázek elektronického obchodu (tzv. fulfilment centra), sklady pro tzv. last mile logistiku a cross docking (překládku zboží), které tradičně vypadly ze zájmu mnoha investorů. To také ujasní ceny a potenciálně zvýší likviditu v tomto tržním segmentu,“ nastínil další vývoj generální ředitel Colliers International v České republice Omar Sattar.
(spa)