13. března 2017
13.3. - Provozní náklady mýtného systému od začátku letošního roku podle očekávání klesly až k 16 procentům z vybraného mýta. Je to důsledek slev, které se ministerstvu dopravy podařilo vyjednat se stávajícím provozovatelem systému firmou Kapsch při prodlužování mýtné smlouvy. Státu tak z každé vybrané stokoruny aktuálně zůstává 84 korun.
„Ročně teď ušetříme na provozních nákladech proti minulému období kolem půl miliardy,“ uvedl Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic, které státní mýto spravuje. Celkové výběry mýta za dosavadních 122 měsíců se přiblížily 80 miliardám korun.
„Po historicky nejsilnějším lednu pokračoval v rekordech také únor, v němž jsme od kamionů vybrali bezmála 800 milionů korun,“ pokračuje Jan Rýdl. Meziročně jde sice o nepatrný nárůst 0,1 procenta, ale statistiku ovlivňuje fakt, že loňský přestupný únor měl o jeden den více. Také počet mýtných transakcí byl prakticky stejný jako v lednu a jako loni v únoru (meziročně jen dvě procenta více).
Od začátku roku ale rostou průměrné výběry mýta v pracovní dny. Stát každý den vybírá přes 36 milionů korun. Zlepšující se výběry mýta lze připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě, ale i dokončené dálnici D8, která stáhla kamionovou dopravu ze silnic nižších tříd na dražší autostrádu.
Výběry mýta naopak nahlodává ekologický efekt mýta, kdy se do kategorie EURO VI s nejnižšími kilometrovými sazbami přesunulo velké množství vozidel. Poměr těchto ekologických vozidel na zaplaceném mýtném se ustálil na 46,5 procentech. České mýto tak zůstává významným pozitivním prvkem při zkvalitňování životního prostředí.
(tj)