ŘSD

Ředitelství silnic může spustit tendry na D1, dostalo výjimku

Ředitelství silnic může spustit tendry na D1, dostalo výjimku

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může spustit výběrová řízení na další vlnu modernizací na dálnici D1. Od ministra dopravy Antonína Prachaře minulý týden organizace dostala výjimku, na jejímž základě může zahájit tendry i bez platného stavebního povolení. Řekl to mluvčí ministerstva Martin Novák. Dva ze tří úseků chystaných do druhé vlny modernizace napadlo ekologické sdružení Děti Země, čímž ohrozilo chystané zahájení stavebních prací v letošním roce.

„Mohou zahájit pouze soutěž, stavební práce mohou začít, až bude platné stavební povolení,“ uvedl Martin Novák. Děti Země podaly koncem února rozklad proti stavebním povolením na úseky Hvězdonice – Ostředek a Měřín – Velké Meziříčí. Podle jejich předsedy Miroslava Patrika hnutí vadí, že se u plánovaného rozšíření komunikace neuskutečnilo projednání dopadu stavby na životní prostředí.

Komplikace pro D1

Postup ekologického hnutí chystané práce na dálnici výrazně zkomplikoval, připustilo ministerstvo dopravy. Úřad musel opět obeslat všechny dotčené orgány stavebního řízení, aby se k výtce Dětí Země vyjádřily. Nyní podle ministerstva dopravy běží třicetidenní lhůta na reakci. Není ale výjimkou, kdy obeslané orgány tuto lhůtu nesplní a pokračování procesu přípravy tím prodlužují. Další komplikace může podle Martina Nováka nastat, až ministerstvo dopravy na základě zaslaných reakcí opětovně rozhodne. Verdikt totiž musí viset dalších patnáct dnů na úřední desce a po tuto dobu může být opět napaden, dodal mluvčí ministerstva dopravy.

Nejvytíženější česká dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard Kč. V letošním roce se měly podle plánu ŘSD začít modernizovat tři dálniční úseky, kromě dvou výše zmíněných jde rovněž o úsek mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.

(čtk)

spinner