23. listopadu 2014
Společnost SkyToll byla založena v listopadu roku 2008, v lednu roku 2009 podepsala smlouvu o komplexní službě elektronického výběru mýtného na Slovensku a v lednu roku 2010 ji spustila. A již v prosinci téhož roku realizovala i pilotní projekt satelitního zpoplatnění silnic v České republice. V říjnu to při návštěvě českých novinářů v sídle Skytoll v Bratislavě při představení společnosti uvedli její zástupci.
Implementace systému trvala jen jedenáct měsíců a zahrnuje dálnice, rychlostní komunikace a silnice I., II. a III. třídy. Použitá technologie představuje kombinaci satelitní GNSS/GPS, GSM/GPRS a mikrovlnné technologie DSRC. Po rozšíření zpoplatněných úseků letos v lednu zahrnuje téměř 17 800 kilometrů komunikací. Celková doba provozu je stanovena na 13 let, cena kontraktu je 883 milionů €, cena za jeden kilometr zpoplatnění 49,8 tisíce € a cena za jeden rok provozu 67,9 milionu €. Pokud dochází k rozšíření zpoplatněných úseků, celková částka, kterou stát společnosti platí, se podle jejích zástupců nezvyšuje.
Celkem dnes patří do sítě vymezených úseků 3630 kilometrů silnic I. třídy, včetně silnic nacházejících se v intravilánech měst a obcí, a 13 840 kilometrů vymezených úseků silnic II. třídy a III. třídy, které jsou zpoplatněné nulovou sazbou mýta. Po všech vymezených úsecích silnic smějí vozidla s povinností platit mýto jezdit pouze s palubní jednotkou. Implementace všech změn, které Národní dálniční společnost od SkyTollu požadovala v tak krátkém časovém intervalu, byla podle zástupců SkyToll možná pouze díky tomu, že využívá řešení na bázi satelitu. S jakýmkoliv jiným technickým řešením by podle nich takto rozsáhlá změna nebyla v tak krátkém čase a s tak nízkými náklady možná.
Také na Slovensku platí tzv. množstevní slevy. Za prvních šest měsíců roku 2014 získalo nárok na slevu z ceny mýta 18 036 vozidel, z nichž 14 807 bylo ze Slovenska.
Pilotní projekt v České republice
V prosinci 2010 SkyToll vyzkoušel i rozšíření zpoplatněné silniční sítě i v České republice. Tehdy v pilotním projektu namodeloval zpoplatnění cesty z Bratislavy do Prahy po silnicích všech kategorií s využitím jím používané palubní jednotky, což trvalo pouhých 16 dnů. Pro Českou republiku je podle představitelů SkyToll typická hustá síť silnic nižší třídy využívaná hlavně tranzitní dopravou. Český systém založený na DSRC technologii je zaveden jen na dálnicích a rychlostních komunikacích a na silnicích nižších kategorií je nepoužitelný. Vedle nižšího výběru oproti očekáváním má Česká republika podle zástupců SkyToll problémy i s objížděním zpoplatněných úseků. A současné mikrovlnné řešení tento problém odstranit nedokáže. Hlavním důvodem pilotního projektu v České republice proto bylo dokázat, že řešení kombinující GNSS/GPRS/DSRC přinese několik efektů najednou. Zpoplatnění kompletní silniční sítě omezí objíždění již zpoplatněných silnic a zároveň zvýší výběru mýtného. Navíc při využití téže palubní jednotky ve dvou zemích, uvedli zástupci společnosti SkyToll.
(lan)