26. dubna 2013
O rekonstrukci prvních dvou úseků dálnice D1 mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, respektive mezi Lhotou a Velkou Bíteší je definitivně jasno. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo smlouvy s vítězi tendru, první uzavírky dálnice začnou na konci dubna. Minulý týden to na tiskové konferenci v Praze prohlásil generální ředitel ŘSD David Čermák.
Podle jeho slov zbývá pro zahájení vlastních stavebních prací splnit pár formalit typu povolení pro instalaci dopravního značení na dálnici a podobně. David Čermák také upřesnil, jak bude vypadat organizace provozu v rekonstruovaných úsecích. Při opravách budou zachovány vždy dva jízdní pruhy v každém směru, levý jízdní pruh bude určen pro vozidla široká do dvou metrů. Úplně bude dálnice krátkodobě uzavřena jen při snímání mostů. To však stavebníci budou dělat pouze v noci a potrvá to řádově desítky minut. Nejhorší dopravní komplikace tak lze očekávat během prvních tří až čtyř měsíců od zahájení stavebních prací.
Díky krizi stát ušetřil třetinu nákladů
Úsek od Větrného Jeníkova po Jihlavu zmodernizuje Sdružení CPI pro D1 tvořené společnostmi Colas CZ a Porr, které zvítězilo ve výběrovém řízení s cenou 650 milionů Kč. To je 69 procent projektované ceny. Oprava úseku od Lhotky po Velkou Bíteš vyjde na 597 milionů Kč. To je rovněž přibližně třetinová cena proti původním plánům. Práce provedou firmy OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Státu do karet hraje krize ve stavebnictví a s ní související výrazný propad cen stavebních prací.
Na rekonstrukci dálnice se připravují rovněž policisté, kteří výrazně posílí hlídkovou činnost v uvedených úsecích. O aktuální dopravní situaci na dálnici bude řidiče informovat speciální mobilní aplikace, přímo v provozu pak informační panely. Informace budou také na serverech www.dopravniinfo.cz a www.novaD1.cz či Facebooku. Původně ŘSD předpokládalo, že práce na D1 začnou v březnu. Kvůli zhruba měsíčnímu skluzu bude nutné znovu doladit harmonogram prací tak, aby se během letošní stavební sezony stihl objem prací, které je do zimy potřebné dokončit. ŘSD počítá, že ročně bude možné opravit maximálně šest úseků. Ještě letos by měla začít oprava dalších dvou nebo tří úseků.
Tomáš Johánek