ŘSD

Stabilizovat ředitelství silnic bude podle bývalého šéfa obtížné

Stabilizovat ředitelství silnic bude podle bývalého šéfa obtížné

PRAHA (20. 11.) – Obnovit fungování Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bude pro nového ministra dopravy velice obtížný úkol. V organizaci po řadě personálních čistek panuje atmosféra strachu a vedení se bojí přijmout jakákoliv rozhodnutí. To je mimochodem důvod, proč se nevypisují významné zakázky a chod organizace je už několik měsíců paralizovaný. Řekl to bývalý ředitel ŘSD Jan Kubiš.

Kubiše na ředitelství silnic přivedl odstupující ministr dopravy Antonín Prachař letos v dubnu a ve funkci strávil čtyři měsíce. Poté rezignoval. „Byli jsme domluveni, že oficiálně uvedeme, že z funkce odstupuji dobrovolně. Kdybych to ale odmítl, byl bych odvolán," uvedl Kubiš. Popřel tak původní informace o tom, že by funkci opustil proto, že nezvládl plnit úkoly zadané ministrem. Konkrétní důvod, proč na jeho odchod ministr tlačil, se prý nikdy nedozvěděl.

Podobným způsobem podle něj exministr zasahoval i do personálních záležitostí státní organizace, kdy požadoval výměnu manažerů mnohdy na základě anonymních dopisů. Prachař se k odvolání Kubiše vyjádřit nechtěl. Zajištění personální stabilizace ředitelství silnic, kterým ročně protečou desítky miliard korun, je prioritou, kterou po novém šéfovi resortu Danu Ťokovi požaduje premiér Bohuslav Sobotka. Podle šéfa odborů na ŘSD Karla Skoupila přišli koncem ledna manažeři dosazení hnutím ANO na ředitelství silnic s představou, že jde o totálně zkorumpovanou a nepracující organizaci, což ale podle něj pravda nebyla, a začali s rozsáhlými čistkami zasahujícími kromě špiček vedení až ke střednímu managementu.

Odbory situaci v ŘSD přirovnaly k personální genocidě a pro zajištění stability se obrátily na šéfa ANO Andreje Babiše. Nekompetentnost řady personálních změn dokládá například bleskové odvolání řady výkonných ředitelů po příchodu nového managementu. „Došlo ke takové směšné situaci, kdy odvolali z funkce ředitele úseku provozovatele elektronického mýta ( Václava Nestrašila) a pak mu za hodinu volali zpátky, aby se nezlobil, že to byl omyl," uvedl Skoupil. Podle něj za změnami stály tlaky z ministerstva dopravy.

„Neustálé tlaky na odvolání a prověřování konkrétních pracovníků na ředitelství silnic dospěly do situace, kdy řešení personálních otázek zabralo většinu mé pracovní doby," potvrdil Kubiš. Z lidí, jejichž odchod ministr prosazoval, uvedl například ředitele finančního úseku Libora Tejnila. Ten ale nakonec po Kubišově odchodu ŘSD opustil sám, což zdůvodnil příliš častými reorganizacemi ve společnosti.

(čtk)

spinner