Elektronické mýto

Stát chce za prodloužení smlouvy od Kapsche slevu

Stát chce za prodloužení smlouvy od Kapsche slevu

Vzhledem k průtahům s výběrovým řízením na nového provozovatele mýtného systému po roce 2016, kdy končí smlouva se společností Kapsch, uvažuje stát o prodloužení této smlouvy maximálně o dva roky. Od Kapsche ale požaduje slevu. Minulý týden to oznámil ministr dopravy Dan Ťok. Podle jeho slov bude nutná spolupráce se současným provozovatelem systému i pro správné vypsání výběrového řízení.

„Potřebujeme poskytnout do nové soutěže informace o mýtu tak, aby se noví soutěžící mohli rozhodnout, zdali mýtné brány mikrovlnného systému využijí nebo nevyužijí,“ uvedl Dan Ťok. Ministerstvo hodlá vypsat výběrové řízení na technologicky neutrální tendr na desetileté období, kdy nebude podmínkou používat současný systém, pokud bude dodavatel schopný poskytnout lacinější variantu. V roce 2006 se uzavírala s Kapschem jak smlouva o dodávce, tak smlouva o službách. „Druhá smlouva obsahovala převod licenčních práv umožňujících systém provozovat a měnit na Kapsch s tím, že Kapsch tato práva státu předá zpět ke dni zániku smlouvy, tedy ke konci roku 2016,“ uvedl vrchní ředitel úseku legislativně-právního na ministerstvu Jakub Kopřiva. Zároveň připustil, že stanovení takto pozdního termínu bylo neobratné.

Podle ministra dopravy je nynější jednání o prodloužení smlouvy ideální příležitostí pro žádání slevy. Firma Kapsch umořila všechny náklady na pořízení sítě mýtných bran a prodloužení smlouvy by obsahovalo jen variabilní náklady na provoz. Údajně už o slevě jednal s ředitelem tuzemského Kapsche Karlem Feixem, který slevu podmínil souhlasem majitele společnosti. „Mluvit o jakýchkoliv číslech nebo detailech je předčasné,“ řekl Karel Feix s tím, že nejprve bude nutné stanovit náplň a rozsah součinnosti, kterou bude ministerstvo po společnosti požadovat. Feix ocenil korektní přístup současného ministra. „U předchozích vládních garnitur tomu tak nebývalo. Naopak jsme byli často považováni málem za nepřítele státu,“ dodal.

Posléze však mluvčí společnosti David Šimoník uvedl: „Považujeme za neprofesionální dopředu vypouštět představy o výši slev, navíc když jde o naprosto nereálná a nesmyslná očekávání, jako například zmíněných 30 až 40 procent. Pravděpodobně má jít o jakési taktické kroky k vytváření tlaku, které ale nemohou mít naději na úspěch.“ Ministerstvo dopravy přitom součinnost s Kapschem potřebuje k tomu, aby vůbec mohlo soutěž na nového provozovatele mýta vypsat. Až do konce platnosti stávající smlouvy v prosinci 2016 je Kapsch podle ministerského právního oddělení výhradním držitelem licenčních práv umožňujících systém provozovat a pozměňovat.

Loni stát za provoz systému společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zaplatil podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 2,15 miliardy Kč z celkového výběru 8,7 miliardy Kč. Důvodem, proč nyní stát s Kap-schem o prodloužení smlouvy jedná, je podle Dana Ťoka obava z výpadku příjmů, které z mýtného má. „Pokud by byly na přechodnou dobu zavedeny časové kupony, jako je tomu u osobních aut, výpadek v ročním výběru by dosáhl tří až čtyř miliard Kč,“ dodal šéf dopravního resortu.

Samotné prodloužení smlouvy s Kapschem bez řádné soutěže ale může být rovněž problém. Pokud by chtěl úřad argumentovat nedostatkem času, je v zákoně podmínka, že se úřad musí pro zadání zakázky takzvaně z ruky dostat do časové tísně bez vlastního zavinění. To ale není tento případ, kdy skluz v přípravě tendru vznikl liknavostí úřadu v posledních letech. Podle Kopřivy ovšem ministerstvo nebude argumentovat nedostatkem času, ale technickými důvody. Za stávající ochrany výhradních práv společnosti Kapsch, která je držitelem licencí k systému, nemůže úřad začít pracovat na zadávací dokumentaci k mýtnému tendru. „V mýtu předchozí vlády zcela zaspaly a dnes máme na stole problémy, které se měly řešit před několika lety. Pokud chceme férovou soutěž, která nezvýhodňuje současného provozovatele, musíme právní situaci v této věci otevřeně pojmenovat, vyřešit a pohnout se dál,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Expertní tým se rozpadá

Ministru dopravy se také rozpadá expertní tým k mýtu. Na působení ve skupině, která má připravit výběrové řízení na elektronické mýtné, rezignovali klíčoví externí spolupracovníci Václav Jirovský z ČVUT a expert na finanční technologie Ondřej Zaoral. Ministr už dříve uvedl, že expertní tým bude nutné rekonstruovat. Jeho nové složení hodlá ministerstvo představit v nejbližší době vládě. Získat nové odborníky, kteří by dokázali adekvátně nahradit ty odcházející, však nebude jednoduché. Současný tým, který měl za úkol sestavit náměstek Kamil Rudolecký, nevznikal snadno a poprvé se sešel koncem ledna s šestitýdenním zpožděním. Tým tvořili externisté a čtyři zaměstnanci ministerstva a podřízené organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Tomáš Johánek s využitím ČTK

spinner