Dostavba D8

Stavbaři začali odstraňovat zával na stavbě dálnice D8

Stavbaři začali odstraňovat zával na stavbě dálnice D8

LITOCHOVICE (20. 11.) – Dělníci zahájili sanaci sesunutého svahu na rozestavěné dálnici D8 u Litochovic na Litoměřicku. Sanace by měla být dokončena příští rok v dubnu. Úsek dálnice přes České středohoří pak bude hotový do konce roku 2016, řekl bývalý ministr dopravy Antonín Prachař. Hlína a kamení zavalily dálnici vloni v červenci a podle odborníků je jeho okolí stále nestabilní.

Se sanací začalo sdružení firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia na horní hraně svahu. „Základem je vytěžit horní část sesuvu, protože to je ta část, která nejvíc naléhá, nejvíc zatěžuje a nejvíc tlačí na spodní část, která je nejnebezpečnější. Poté je třeba zajistit odvodňovací strouhy a retenční nádrže," prohlásil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. Teprve poté budou odvezeny stovky tisíc tun sesunuté zeminy, které leží na tělese dálnice.

Hlavní část prací má být hotová ještě letos, celá sanace pak v dubnu 2015. Zakázku získaly stavební společnosti bez řádného výběrového řízení. Ministerstvo dopravy tento postup, který si nechalo schválit vládou, odůvodňuje nedostatkem času na vypsání řádné soutěže v situaci, kdy mohou v místě hrozit další sesuvy půdy.

Podle Prachaře mohla být sanace už hotová dříve, kdyby Ústecký kraj vyhlásil v lokalitě stav nebezpečí. „Kdyby pan hejtman vyhlásil stav nebezpečí, o který jsme ho žádali v době, kdy jsme měli hotovou první část projektu, tak dneska jsme tady mohli stát a ten svah by byl z podstatné části hotov," vysvětlil Prachař. Ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) opakovaně řekl, že pro vyhlášení stavu nebezpečí nebyly v případě sesuvu splněné zákonné podmínky.

ŘSD tak muselo podle Prachaře postupovat podle stavebního zákona. Narazilo i na problém s vlastníkem jednoho z pozemků, kudy mělo podle původního plánu vést odvodňovací žebro. Podle Prachaře za něj vlastník žádal 25 milionů korun. „My se vydírat nenecháme. Přistoupili jsme ke změně vedení odvodňovacího žebra. Ale nemá to vliv na již vydané platné povolení," doplnil Prachař.

Termín dokončení dálnice, tedy konec roku 2016, je podle Prachaře reálný. „Věřím v to. Pokud budou práce probíhat a stavební firmy mají zájem, aby probíhaly," doplnil Prachař. Kandidát na mistra dopravy Dan Ťok chce, aby termín dokončení dálnice byl součástí smlouvy mezi státem a zhotovitelem dálnice. „Budu s nimi jednat o tom, aby jejich verbální příslib se vtělil do dodatku smlouvy," doplnil Ťok.

Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu.

Ministr financí Andrej Babiš považuje za ostudu, že dálnice ještě není hotová. „Já říkám, že bych to možná postavil sám, rychleji a po rovině a levněji. Je obrovská ostuda, že za 21 let jsme postavili 76 kilometrů dálnice za 40 miliard korun. To je totální paralýza, neschopnost státu fungovat jako firma," řekl Babiš. Na dostavbu dálnice podle něj stát peníze má.

(čtk)

spinner