Letiště Václava Havla

Středočeský kraj si stěžuje na blokádu nové ranveje

Středočeský kraj si stěžuje na blokádu nové ranveje

Středočeský kraj podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu kvůli rozvoji pražského letiště Václava Havla. Krajský soud podle představitelů kraje znemožnil vybudování nové ranveje, když zamítl další výstavbu na rozvojové ploše letiště. Hejtmanství s tím nesouhlasí, současná kapacita přistávacích drah je podle něj nedostatečná. Podle hejtmana Josefa Řiháka soud zamítl vymezení plochy pro rozvoj letiště.

„Toto rozvojové území pražského letiště se nachází na sever od současné hlavní přistávací a startovací plochy a částečně již zasahuje na území Středočeského kraje,“ upozornil hejtman, podle nějž má rozvojová plocha celostátní význam. Krajští radní už stížnost na konci srpna schválili. Podle Josefa Řiháka je důvodem zamítavého rozhodnutí soudu zejména nedostatečné vyhodnocení některých vlivů včetně vlivu na zdraví obyvatel.

Příprava nové dráhy zatím pokračuje podle plánu

Mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí uvedla, že letiště není účastníkem řízení, ale situaci sleduje. „Projekt paralelní dráhy pokračuje podle harmonogramu, v současné době připravujeme dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí,“ řekla. Podle dřívějších informací by nová dráha mohla být zprovozněna v roce 2018 nebo 2019. Letiště Václava Havla v Praze má nyní pro starty a přistávání letadel dvě plochy. Hlavní dráha je vedena východozápadním směrem. Letecký provoz nejvíce vnímají obyvatelé obcí Horoměřice a Jeneč, nad jejichž územím vede hlavní koridor. Záložní dráha má přibližně severojižní směr a letecký provoz na ní je veden nad hustě obydlenými pražskými čtvrtěmi Stodůlky, Řepy a Motol. Třetí přistávací a startovací dráha by měla kopírovat hlavní dráhu a měla by vést v jejím těsném sousedství.

Podle Josefa Řiháka je kapacita přistávacích drah letiště nedostatečná, což je patrné zejména nyní, kdy se hlavní dráha modernizuje a veškerý provoz je veden na záložní ploše. „Pokud má i v budoucnu Praha zůstat důležitým leteckým terminálem, pak máme v zásadě jen dvě možnosti – buď vybudovat třetí startovací plochu na Ruzyni, nebo umožnit převedení na civilní provoz letiště ve Vodochodech. Středočeský kraj podporuje první variantu,“ řekl.

(tj/čtk)

spinner