Vysokorychlostní tratě

SŽDC zadá dvě studie k výstavbě vysokorychlos­tních tratí

SŽDC zadá dvě studie k výstavbě vysokorychlos­tních tratí

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) hodlá zadat dvě velké studie v souvislosti s budováním vysokorychlostních tratí v zemi. První by měla potvrdit, že systém takzvaných rychlých spojení by měl pomoci české ekonomice. Druhá je technicko-provozní studie, jež by měla vyřešit problémy, které nejsou dosud zakotvené v národní ani evropské legislativě. Na jejich základě má vzniknout generální plán na stavbu tratí, který by měla jako závazný schválit vláda, řekl na zářijové konferenci Vize 2030 v Brně ředitel odboru strategie SŽDC Marek Binko.

Jako první hodlá SŽDC vybudovat do roku 2030 rychlé spojení z Brna do Přerova, kde je dnes zastaralá jednokolejná trať, dále trasu z Brna do Vranovic, která se napojí dále na současnou trať do Břeclavi, a třetí nejbližší stavbou je úsek Praha – Lovosice. Páteř národní sítě Praha – Brno by měla být dokončena ve 30. letech. Rychlými spojeními se rozumí buď novostavby pro rychlosti 250 až 350 kilometrů za hodinu, nebo modernizace konvenčních tratí na rychlosti nad 200 kilometrů za hodinu a novostavby spojek mezi vysokorychlostními tratěmi a současnými tratěmi.

„Některé stavby už intenzivně chystáme. Děláme vyhledávací studie, některé aktualizujeme, aby se daly promítnout do územních plánů, na ně navazují studie proveditelnosti,“ uvedl Radek Binko. Upozornil však na překážky, které se mohou vyskytnout, což je například chybějící územní plán jako v případě Jihomoravského kraje. „Další problémy mohou nastat s územním rozhodnutím a stavebním povolením a také při zadávání veřejných zakázek,“ dodal Marek Binko.

Průměrná doba přípravy stavby se pohybuje kolem osmi let. V plánu je stavba 1000 kilometrů vysokorychlostních tratí, které kdyby se budovaly 40 let, stála by výstavba ročně 20 miliard Kč. Jde o srovnatelné stavební úsilí s dálnicemi. Od roku 1967, kdy se začalo s D1, se do roku 2007 postavilo 1009 kilometrů dálnic. Na návratnost investice je však potřeba podle Františka Vichty z ministerstva dopravy počkat až na dokončení alespoň základní sítě. „Po dobudování celého úseku Praha – Brno dojde ke skokovému zvýšení využívání vysokorychlostní železnice,“ řekl.

(čtk)

spinner