Mýtné v roce 2015

Tarify vzrostou, páteční sazby zůstanou zachovány

Tarify vzrostou, páteční sazby zůstanou zachovány

Sazby mýtného pro kamiony a autobusy v České republice od ledna 2015 vzrostou. Proti původnímu plánu zůstane zachována zvýšená sazba pro páteční jízdy kamionů, která má regulovat zvýšený provoz v tento čas. Minulý týden to po jednání vlády sdělil ministr dopravy Antonín Prachař.

Kamionům splňujícím ekologickou normu Euro 5 by měly podle návrhu vzrůst od ledna 2015 sazby mýtného v průměru o 9,8 procenta, v kategorii vozidel s méně ekologickými motory bude růst činit 8,2 procenta. Autobusům, které mají proti kamionům výrazně snížené sazby, vzroste mýtné až o 30 procent. Podle Martina Felixe ze Sdružení ČESMAD Bohemia zachování pátečních zvýšených tarifů státní rozpočet viditelným způsobem nijak neobohatí, naopak budou zachovány velké komplikace pro dopravce, a především řidiče z Moravy. „Pětihodinové zvýšení mýtného v pátek odpoledne buď připraví moravské řidiče o možnost pátečního návratu domů na víkend, nebo moravským dopravcům neúměrně zvýší náklady na mýtné,“ uvedl Martin Felix.

„Pro naše řidiče je velmi nepříjemné, že nemohou svůj pracovní týden ukončit jako většina občanů v pátek, ale musí do páteční noci zastavit na naší západní hranici. Nutno dodat, že se tak mnohdy děje za zcela nevyhovujících hygienických podmínek a někde i na hranici bezpečnosti, a to kvůli léta neřešenému nedostatku parkovacích míst,“ dodal generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště Radislav Kusák.

Majitel autobusového dopravce Student Agency Radim Jančura připustil, že nezbude nic jiného než zakalkulovat zvýšené mýtné do ceny jízdného. „Ve výsledku na to doplatí cestující. Nicméně je nesmysl, aby se kamionům zvyšovalo mýtné o deset procent a autobusům o 30 procent. Takové zvýšení není logické. Je to sdělení, že veřejná doprava je vládě ukradená,“ uvedl Radim Jančura a připomněl, že předchozí vláda, která podle něj byla horší než současná, naopak mýtné pro autobusy snížila. „Přijde mi to spíš jako trucpodnik ministra dopravy proti nám, protože jsme největším plátcem mýta z autobusových dopravců,“ řekl Radim Jančura a dodal, že doufá, že takové zvýšení nakonec neprojde.

Páteční vyšší sazby nepřinesly velký zisk

Podle původního návrhu ministerstva dopravy mělo být součástí návrhu zrušení dvojnásobně zvýšených sazeb za provoz v pátek v době mezi 15.00 až 20.00 hodin. Toto opatření mělo jen minimální dopad na skladbu vozidel využívajících komunikace v tuto dobu. Dvojnásobně vyšší sazby navíc kvůli malému množství vozidel, která v tuto dobu jezdí, nepřinášely významnější množství peněz, uvedlo v materiálu ministerstvo. Návrh však při prvním projednáváním ministry před dvěma týdny u některých ministrů ve vládě včetně premiéra Bohuslava Sobotky narazil.

Od ledna rovněž vznikne nová kategorie vozidel splňující normu Euro 6 a EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). U těchto kamionů by měly ceny za ujetý kilometr po zpoplatněné síti odpovídat letošním cenám platným pro Euro 5. Právě vytvoření nově kategorie umožnilo podle Bohuslava Sobotky ministerstvu během uplynulého týdne vyjednat s dopravci kompromis ohledně pátečních sazeb.

Navíc jako kompenzace za zdražení mýtných sazeb mají být dopravcům sníženy limity pro získání množstevních slev na mýtném. Pětiprocentní slevy na mýtném tak budou moci dopravci dosáhnout při platbách 75 tisíc Kč na jedno vozidlo. Pro získání maximální, třináctiprocentní úlevy, budou muset s jedním vozidlem na mýtném zaplatit 300 tisíc Kč.

(čtk)

spinner