31. října 2012
PŘEROV (31.10.) – Projekt výstavby dálkového řízení dopravy a ovládání technologických zařízení v traťovém úseku Přerov – Česká Třebová včetně vazeb na stávající zabezpečovací a informační systémy skončil. Vlastní řídicí dispečerské centrum pro tento úsek je umístěno do nové budovy Centrálního dispečerského pracoviště (CDP) v Přerově. Investorem stavby je státní organizace Správa železniční dopravní cesty, zhotovitelem AŽD Praha.
Stavba navázala na modernizaci a optimalizaci spojovacího ramene I. a II. tranzitního železničního koridoru v úseku Přerov – Česká Třebová. V rámci těchto staveb se vybudovalo také moderní zabezpečovací, sdělovací a napájecí zařízení, které umožnilo úsekové řízení, a tvoří základ pro dispečerské řízení.
Do jednoho z vybudovaných sálů CDP v Přerově byla umístěna nová pracoviště, která tvoří sestavy pracovních stanic uspořádaných ve třech řadách za sebou. Jednotlivé stupně jsou pro přehlednost vzájemně vyvýšeny. V sále vznikla tři pracoviště úsekových dispečerů. Doplněna byla také i přenosová technologie k rozšíření o dispečerské řízení trati Přerov – Česká Třebová.
V jednotlivých stanicích na trati došlo k úpravám softwaru zabezpečovacích a sdělovacích systémů. Železniční stanice jsou nyní vybaveny kamerovými systémy pro sledování vybraných částí staničních obvodů a ve stanicích je pro potřebu dispečerského řízení upravena část sdělovacího zařízení.
Železniční přejezdy na silnících I. až III. třídy jsou vybaveny kamerami začleněnými do kamerového systému s tím, že dispečer CDP může kontrolovat situaci na zmíněných přejezdech. Částečně byly doplněny i elektrické ohřevy výhybek.
Finanční prostředky z národních zdrojů poskytl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Rozhodující část je zajišťována spolufinancováním z prostředků Evropské unie z Fondu soudržnosti v rámci Ope-račního programu Doprava. Příspěvek EU činí až 84,9 procenta ze způsobilých nákladů.