Vysokorychlostní tratě v ČR

Úředníci MD prý ohrožují čerpání evropských fondů

Úředníci MD prý ohrožují čerpání evropských fondů

PRAHA (20.3.) – Evropská Unie plánuje do roku 2030 finančně podpořit stavbu 14 tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí v členských státech. Kdo však nebude mít projekty připravené, jen stěží se může ucházet o finanční podporu z Bruselu. „Zástupci ministerstva svou nečinností v přípravě výstavby vysokorychlostních tratí přímo ohrožují čerpání nejméně 28 miliard Kč z evropských fondů v letech 2014 až 2020, ale i další finanční prostředky pro následující období do roku 2030,“ míní prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Ministerstvo dopravy ČR mělo na jednání Hospodářského výboru PSP ČR dne 7. března 2013 informovat o zařazení vysokorychlostních tratí v České republice do hlavní sítě transevropských tahů (TEN-T). Poslanci se však od představitelů ministerstva na místo koncepčního přístupu k výstavbě rychlých spojení dozvěděli jen obecná tvrzení, které nebyly podloženy žádnými relevantními čísly, výpočty či statistikami. Naopak zazněla celá řada druhořadých argumentů a demagogických tvrzení, proč nové rychlé železniční tratě raději nestavět. „Prezentace se nesla v duchu nekoncepčnosti české dopravní politiky posledních dvaceti let,“ říká Miroslav Vyka.

Podle zástupců ministerstva dopravy by mělo být cílem postavit pouhých 60 kilometrů vysokorychlostních tratí z Prahy do Lovosic do roku 2030. „Ve srovnání s rozvojem dálniční sítě to je skandální přístup – vždyť jen v roce 2006 bylo otevřeno 72 kilometrů nových dálničních úseků,“ komentuje návrh ministerstva dopravy Vyka.

Pokračování v přípravě modernizací tratí Plzeň – Domažlice a Brno – Přerov na rychlosti do 160 km/h by znamenalo pokračovat v neúspěšné dopravní politice konce minulého století postavené na pouhé modernizaci železničních koridorů. „Výsledkem by byly jen další a další výluky, náhradní autobusová doprava a odliv cestujících z veřejné dopravy v těchto relacích. Modernizací bychom získali další tratě s nekonkurences­chopnou cestovní dobou pro dálkovou dopravu a nevhodné pro dopravu regionální,“ říká Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Ministerstvo vsadilo do hry o evropské peníze do roku 2030 jen tři projekty – z nich ale obě navrhované modernizace neprokázaly ekonomickou rentabilitu, která je potřebná pro čerpání z evropských fondů. Reálnou šanci dosáhnout na evropské peníze má jen nová vysokorychlostní trať Praha – Lovosice. Avšak postačí, aby na trase nastal jediný problém s výkupy pozemků nebo střet s místními aktivitami, pak nebude existovat žádný náhradní projekt, pro který by bylo možné evropské peníze čerpat. Proto je nanejvýš nutné zařadit do plánů hlavní transevropské sítě přinejmenším i trasu vysokorychlostní železnice z Prahy do Brna.

Bez vysokorychlostních tratí zůstane Česká republika izolovaným ostrovem uprostřed Evropy. „Pokud promarníme šanci postavit základní síť vysokorychlostních tratí z Evropských fondů, pak hrozí, že Česká republika zůstane po dlouhá desetiletí drahý a neefektivní železniční skanzen,“ uzavírá Vyka.

spinner