Výmoly na silnicích

V soutěži Nejhorší díra roku zabodovalo středočeské Smečno

V soutěži Nejhorší díra roku zabodovalo středočeské Smečno

PRAHA (27.7.) – Třetí ročník ankety Nejhorší díra republiky suverénně ovládlo středočeské městečko Smečno na Kladensku. Zdejší výtluky na silnici II/236 obsadily první tři místa žebříčku. Anticena tak míří na Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje. V opravách výmolů zatím vede Moravskoslezský kraj. Letos zná poprvé nejhorší díru také Slovensko (Vytlky.sk) a Maďarsko (Katyuvadasz.hu).

Hlasování o nejhorší díru republiky začalo 15. dubna letošního roku. Samotnou uzávěrku nakonec pořadatelé kvůli červnovým záplavám posunuli do druhé poloviny července. Čtenáři měli z čeho vybírat. Téměř dva tisíce motoristů již vyfotilo a pověsilo na Výmoly.cz 3 176 výtluků a rozbitých silničních úseků z celé republiky. „Počty nahlášených výtluků meziročně stoupají o desítky procent. Přispěla k tomu rostoucí popularita našeho projektu a hlavně čím dál tím větší chuť lidí něco změnit. Vymoly.cz totiž pomáhají navazovat komunikaci mezi silničáři a řidiči, takže zveřejněním jakéhokoli rigolu může každý šofér aktivně přispět ke zlepšení poměrů na silnicích,“ okomentoval výsledky soutěže Petr Čaník z Výmoly.cz.

Výtluky ve Smečně čekají na opravu

Skutečným vítězem letošního ročníku se vlastně stal celý úsek krajské silnice II/236 ve středočeském Smečně. Oceněné rigoly totiž vznikly na různých místech frekventovaného průtahu městem, jemuž místní lidé dali výmluvnou přezdívku Tankodrom Smečno. „Trošku to vypadá, jako kdyby to tam nějaký zemědělec nedopatřením zoral,“ okomentoval v dubnu tehdejší stav dopravní tepny protínající Smečno jeden ze čtenářů portálu Vymoly.cz. Středočeská správa silnic katastrofální situaci ve městě dlouhou dobu řešila snížením rychlosti na 30 km/h. Po čtyřech měsících a zveřejnění na Výmoly.cz začala poničenou vozovku opravovat. Výtluk CZ 1132, který od čtenářů dostal nejvíc hlasů (3 352), se před pár dny dočkal nového asfaltového povrchu a na ostatních rigolech se momentálně pracuje. Poničená silnice ve Smečně má však zajímavou historii. Kraj ji před několika lety za 21 milionů Kč nechal zrekonstruovat, ale zřejmě bez zpevnění podloží, takže po letošní zimě se úsek ocitl v havarijním stavu. Nejúspěšnější výtluk CZ 1132 v podstatě ani nebyl klasickým výmolem, ale spíše kráterem, na němž mohlo jít i o život. S notnou dávkou nadsázky lze považovat za symbolické, že se objevil v zatáčce poblíž hřbitova.

Nejvíce se záplatuje na severu Moravy

Projektu Výmoly.cz se za tři roky jeho existence daří s podporou Nadace pojišťovny Generali stále úspěšněji propojovat motoristy se silničáři. Dokládá to rostoucí počet oprav. „Letos se silničáři vypořádali již s 32 procenty děr, které řidiči vyfotili a pověsili na Výmoly.cz, a do konce roku tak zřejmě překonají 50procentní hranici, přitom loni se opravilo 40 procent evidovaných rigolů,“ uvedl Petr Čaník. V řeči čísel to znamená, že z letos nahlášených 2301 úseků jich dosud prošlo rekonstrukcí 743. Nejaktivnějším regionem v záplatování je zatím Moravskoslezský kraj, jehož cestáři do této chvíle opravili už 46 procent letos zaregistrovaných rigolů. Mohou tak zopakovat své loňské vítězství a opět získat od Nadace pojišťovny Generali finanční dar 100 tisíc korun. Na druhém místě se drží Zlínsko a třetí je Královehradecký kraj. Naopak na chvostu jsou zatím střední Čechy, Vysočina a Ústecko.

Silničáři reagují pozitivně

„Ze strany silničářů evidujeme veskrze pozitivní reakce a velice si vážíme toho, že projekt berou vážně,” řekl člen správní rady Nadace pojišťovny Generali Jiří Cívka. Řada správců silnic podle něj projekt aktivně sleduje a kde je to možné, snaží se na požadavky motoristů co nejrychleji reagovat. Skutečnost, že se z webu Výmoly.cz stal funkční komunikační kanál mezi řidiči a silničáři vyzdvihl i Jan Říha, který vede redakci Zelené vlny Radiožurnálu – mediálního partnera projektu: „Na projektu oceňujeme, že navazuje komunikaci mezi řidiči a správci silnic a tím i jejich efektivní spolupráci. Výmoly.cz jsou nástrojem, jak poměry na silnicích místo nadávání účinně měnit.“ Podle Říhy patří mezi šoféry, kteří na výtluky upozorňují, také dobrovolní zpravodajové Zelené vlny. Do projektu se však může zapojit každý, koho štvou rozbité české silnice. Stačí k tomu chytrý telefon nebo fotoaparát.

Projekt má úspěch i v zahraničí

Výmoly.cz od roku 2013 působí rovněž mezinárodně. Díky podpoře Generali mohou řidiči monitorovat stav silnic nejen v České republice, ale také na Slovensku (Výtlky.sk) a v Maďarsku (Katyuvadasz.hu). Do projektu se tam zapojily stovky šoférů a obě země již také mají své první vítěze. Nejhorší dírou Maďarska se stal úsek silnice posetý výtluky zaregistrovaný pod číslem HU113, který leží u obce Héhalom asi 60 kilometrů severovýchodně od Budapešti. Na Slovensku vyhrál také celý děravý úsek, a sice v obci Slovenské Ďarmoty v Banskobystrickém kraji. Paradoxní je, že slovenský vítěz s pořadovým číslem SK3, které značí, že byl na server přidán jako třetí výtluk, leží pouhých 150 metrů od maďarské hranice. Navíc nejúspěšnější výmoly Slovenska a Maďarska dělí od sebe vzdušnou čarou necelých 50 kilometrů. Uživatelé je zveřejnili v půlce dubna a oba se již dočkaly nového asfaltového povrchu.

spinner