26. dubna 2013
Celkový objem české stavební výroby se loni meziročně propadl o 6,5 procenta. V inženýrském stavitelství, jehož podstatnou část tvoří dopravní infrastruktura, pokles dosáhl 17,4 procenta. Na setkání Žofínské fórum to v březnu uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Z úrovně předkrizového roku 2008 se tak podle něj česká stavební výroba snížila o 17 procenta, kumulativně za čtyři roky o 283 miliard Kč. A z 19 členských zemí sdružení Euroconstruct se české stavebnictví postupně propadlo z šestého až na 16. místo.
„Vláda šetří při výstavbě silničních, vodních a železničních cest a Česká republika tak přichází o možnost rychle modernizovat svou dopravní infrastrukturu, také za pomoci prostředků z evropských fondů. Investice v dopravním sektoru by ale neměly být obětí snižování deficitu státního rozpočtu,“ zdůraznil Václav Matyáš. Připomněl, že Evropská unie přislíbila České republice na období 2007 až 2013 zhruba 5,8 miliardy € (přibližně 150 miliard Kč) na výstavbu dopravní infrastruktury. „Tyto prostředky bohužel nebudou vyčerpány v celé výši. Je to částečně způsobeno chybami při podávání žádostí, částečně také zpožděním při realizaci projektů,“ řekl.
V této souvislosti připomněl aktuální průzkum Světové banky, podle nějž se Česká republika v rozvoji dopravní infrastruktury umístila za všemi sousedními zeměmi. „Lépe byly dokonce hodnoceny i Rumunsko a Bulharsko,“ uvedl Václav Matyáš. Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví na fóru podrobil kritice novelu stavebního zákona, která vstoupila v platnost na začátku roku. „Náš požadavek, aby kompetentní k podávání připomínek byly pouze odborně způsobilé osoby, které jsou držiteli autorizace podle zákona 100 z roku 2001 (EIA), ani naše další návrhy a oprávněné připomínky k § 109 stavebního zákona nebyly bohužel akceptovány,“ řekl.
Loni se nedočerpalo 11 miliard Kč
Za problém pro obor označil vedle v minulosti silně zpomalené investorské přípravy především její kvalitu. „ Z výroční zprávy SFDI za rok 2012 vyplývá, že v loňském roce nebylo dočerpáno více než 11 miliard Kč! Ve stručném shrnutí je vyjádření, že příjemci nebyli schopni vyčerpat prostředky kvůli zdržením s výběrovými řízeními. Doporučuji, aby byla provedena analýza důvodů, proč k této alarmující situaci došlo. Obávám se totiž toho, že bude snaha připsat to na vrub dodavatelů, i když všichni víme, proč nebylo možno řadu výběrových řízení uskutečnit, jaká byla kvalita zadávací dokumentace,“ řekl.
„Také je třeba uvést, kolik nebylo vyčerpáno prostředků plánovaných na projektovou přípravu budoucích staveb dálnic a rychlostních komunikací, kolik zůstalo nedokončeno územních řízení, kolik nebylo vydáno stavebních povolení. To mělo dopad nejen v loňském roce, bude mít také v letošním roce, ale tvrdé důsledky budou i v příštích letech, přestože se jedná o přípravu staveb, které by měly být potenciálně financovány z OPD 2014+,“ dodal.
Výhrady zadavatelů i dodavatelů podle Václava Matyáše zaznívají shodně také k novele zákona o zadávání veřejných zakázek. Současná politická atmosféra vytvořená kolem zadávání veřejných zakázek má za následek, že prakticky jediným kritériem pro posouzení nejlepší nabídky je nejnižší nabídková cena. Vítězné nabídky se tak pohybují ne na hranici reálnosti vlastních nákladů uchazečů, ale v mnoha případech pod ní. „Pokud bude převládat přesvědčení, že jediným účelem zákona o veřejných zakázkách je ušetřit a pořídit to nejlevnější, pak se nelze divit tomu, jak zadávání vypadá. Je to v rozporu nejen s prostou logikou, ale i s dodržováním principu 3E – hospodárnost, efektivita, účelnost,“ řekl Václav Matyáš.
Volání po prorůstových opatřeních
Po mnoha měsících čekání na konkrétní prorůstová opatření dokument Návrh opatření vlády ČR pro zlepšení podmínek rozvoje hospodářství, podporu podnikání a zaměstnanosti z konce loňského roku ukládá ministru dopravy v bodu 33 „obhájit dopravní stavitelství jako prioritu státního rozpočtu s ohledem na multiplikační efekty výstavby, podporu ekonomiky, strategii konkurenceschopnosti a čerpání OP Doprava“, připomněl Václav Matyáš. „Nevnímáme tento úkol jako proklamativní heslo, ale jako zadání pro ministra vytvořit jasnou a trvalou strategii rozvoje dopravní infrastruktury s jednoznačnými prioritami, získat finance pro naplnění národních zdrojů, zajistit urychlenou a kvalitní (tedy i dobře finančně zajištěnou) investorskou přípravu a prosadit realizaci projektů financovaných z evropských fondů,“ zdůraznil.
„Jsme si vědomi, že naše úsilí při prosazování prorůstových opatření nesmí skončit. Budeme spolu se zástupci ostatních institucí ve stavebnictví i nadále pokračovat v diskuzi s vládou, politiky, nezávislými ekonomy. Budeme jednat o dalším vývoj našeho oboru, o zodpovědnosti za ekonomický a současně i sociální vývoj v zemi a o nezbytnosti provést opatření k obnovení dynamiky v oblasti investic, které napomohou rozvoji národní ekonomiky, uzavřel vystoupení na Žofínském fóru prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
(spa)