17. dubna 2013
PRAHA (17.4) – Kabinet premiéra Petra Nečase podpořil zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na vybraných silnicích prvních tříd z 90 na 110 kilometrů za hodinu. Po jednání vlády to řekl její místopředseda Karel Schwarzenberg (TOP 09). Zvýšení rychlosti je součástí návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, který předložilo ministerstvo dopravy. Novela zákona dále umožní obcím prodávat vozidla odtažená při blokových čištěních, o která se jejich majitelé nehlásí, a navrhuje zefektivnění ochrany účelových komunikací například proti zakládání černých skládek.
„Zvýšení rychlosti se bude týkat úseků, které musí splňovat bezpečnostní kritéria,“ uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura s tím, že zjednodušeně řečeno má jít o ty silnice, které dálnici připomínají. Podmínkou je dvouproudý provoz v obou směrech, které jsou od sebe oddělené svodidly. Rovněž se v daných úsecích nesmí vyskytovat žádné křižovatky nebo autobusové zastávky.
Pokud novela zákona projde Sněmovnou i Senátem, bude ministerstvo dopravy spolu s policií prověřovat zhruba dvě desítky předem vytipovaných silničních úseků. Zatím úřad připravuje dva pilotní projekty. Jeden se nachází v Libereckém kraji na silnici I/35 a druhý je v Plzeňském kraji na silnici na Klatovy. Právě u těchto dvou úseků se podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda dá zvýšení rychlosti předpokládat ještě v letošním roce, pokud to bezpečnostní audity umožní a novela zákona projde.
Některé komunikace podle nového pojetí čeká naopak snížení maximální rychlosti. Jde především o rychlostní silnici R4 do Příbrami a R7 na Slaný, které podle ministerstva dopravy nesplňují bezpečnostní parametry. V případě R4 vidí ministerstvo problém v autobusových zastávkách při okrajích komunikace a přechodu pro chodce, který silnici na okraji Prahy kříží. Na R7 zase chybí připojovací pruhy a má nevyhovující povrch. Obě komunikace proto budou nově zařazeny mezi silnice pro motorová vozidla s maximální rychlostí 110 kilometrů v hodině. V úsecích, které to ale z bezpečnostního hlediska umožní, bude ponechána stávající 130kilometrová rychlost, což bude upraveno značkou, dodal Neřold.
(čtk)
Silnice I. třídy navržené k prověření možnosti zvýšení rychlosti:
I/7 Chomutov – Křimov I/11 Ostrava – Šenov, I/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1) I/13 Karlovy Vary – Ostrov, I/13 Most – Bílina, I/13 Bílina – Teplice, I/14 Liberec – Kunratice, I/20 Nová Hospoda (R4) – Písek, I/20 Plzeň, přivaděč k D5, I/23 Brno,Pražská radiála I/26 Plzeň, přivaděče k D5, I/27 Plzeň – Sukova – Dobřany, I/34 České Budějovice – Lišov, I/35 Liberec – BílýKostel, I/35 Olomouc – Křelov, I/37 Hradec Králové – Pardubice, I/38 Jihlava, přivaděč k D1, I/43 Brno, Svitavská radiála, I/44 Postřelmov,obchvat, I/48 Nový Jičín – Příbor, I/48 Český Těšín, obchvat I/50 Brno, Olomoucká radiála I/56 Prodloužená Místecká, I/57 Semetín – Jablůnka.