Silniční komunikace

Vláda ruší rychlostní silnice, převádí je na dálnice

Vláda ruší rychlostní silnice, převádí je na dálnice

Vláda minulý týden schválila novelu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a dílčí novelu zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Hlavní změnou je nové pojetí české dálniční sítě, které již nepočítá s kategorií rychlostních silnic. Na vybraných silnicích prvních tříd by řidiči díky novele mohli po dokončení bezpečnostních auditů už v příštím roce jezdit rychlostí 110 km/h.

Změna spočívá v převedení vybrané části současných rychlostních silnic do kategorie dálnice, jednotném označení takto vzniklé ucelené dálniční sítě dopravní značkou „Dálnice“ (se zeleným dopravním značením) a uvolnění dopravní značky „Silnice pro motorová vozidla“ pro pozemní komunikace, na nichž je žádoucí omezit nemotorový provoz a zvýšit nejvyšší dovolenou rychlost až na 110 km/h. Jedná se o nepřevedené stávající rychlostní silnice a nově zařazené čtyřpruhové směrově dělené silnice bez úrovňových křížení a s omezením připojení sousedních nemovitostí. „Tam, kde to bude bezpečné, kde i stát investoval nemalé prostředky do nové komunikace nebo rekonstrukce stávající, tam chceme ze-jména kvůli plynulosti dopravy povolit až 110 km/h,“ uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

U stávajících rychlostních silnic, kde to jejich technický stav neumožní, ministerstvo počítá s jejich převedením na silnice I. třídy (se značkou „Silnice pro motorová vozidla“). Přestože nižší kategorie znamená obecně snížení nejvyšší povolené rychlosti (ze 130 na 110 km/h), v praxi bude v úsecích, kde to bezpečnostní situace dovolí, možné jezdit rychlostí až 130 km/h také na těchto komunikacích. Ponechat na nich rychlost 130 km/h je možné pomocí dopravního značení.

Přibude na 300 kilometrů dálnic

Nové pojetí dálniční sítě podle ministerstva prodlouží délku dálnic na českém území až o zhruba 300 kilometrů, ale zejména výrazně ušetří finanční prostředky potřebné k realizaci nových staveb a přiblíží tak konečný horizont jejich dokončení. Pilotní projekt s testovanou rychlostí 110 km/h bude místo původně avizované silnice I/37 mezi Hrad-cem Králové a Pardubicemi probíhat na silnicích I/27 v úseku z Plzně do Šlovic a I/35 z Liberce do Bílého Kostela nad Nisou. Zdržení testování na silnici I/37 je podmíněno doplněním bezpečnostních prvků (svodidel) a s tím souvisejícím výběrovým řízením. V ostatních vytipovaných úsecích, které obstojí v bezpečnostním auditu, by se rychlost mohla na 110 km/h zvýšit v příštím roce, uvedlo ministerstvo.

Omezení pro nákladní vozidla

Novela se dotkne i provozu nákladních vozidel. Na silnicích II. a III. třídy bude podle novely možné místní úpravou zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel s nejvyšší povolenou hmotností přes 12 tun, pokud užití této silnice není nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla nebo provozovny. Novela přináší i několik dílčích úprav v oblasti křížení pozemních komunikací s drahami.

Novela dále mění pravidla při nakládání s odtaženými motorovými vozidly. Nově od příštího roku bude vlastník komunikace po uplynutí doby, na kterou bylo na pozemní komunikaci zakázáno nebo omezeno stání nebo zastavení, povinen vozidlo vrátit na místo, odkud je nechal odtáhnout. V neposlední řadě novela stanovuje také opatření v zájmu vyšší ochrany veřejně přístupných účelových komunikací před jejich znečištěním a poškozením.

(spa)

spinner