3. prosince 2012
BENEŠOV (3.12.) – V rámci stavby Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy byl zahájen dvoukolejný provoz mezi těmito dvěma středočeskými městy. Traťový úsek vede ve zcela nové a přímější trase. Díky tomu se po kompletním dokončení stavby v roce 2013 bude moci úsekem jezdit rychlostí až 160 kilometrů v hodině.
Zmodernizovaný úsek je součástí IV. tranzitního železničního koridoru Děčín státní hranice – Praha – Benešov – Tábor – Veselí n. Lužnicí – České Budějovice – Horní Dvořiště státní hranice. Investorem je státní organizace Správa železniční dopravní cesty. V rámci realizovaných přeložek trati vzniklo pět nových dvoukolejných železničních tunelů – Votický (590 m), Olbramovický (480 m), Zahradnický (1044 m), Tomický I (324 m) a Tomický II (252 m).
Právě realizace tunelů umožnila napřímit novou trasu a výrazně tak zvýšit rychlostní parametry. Stavba také přináší zkvalitnění infrastruktury pro cestující. Modernizované železniční stanice a zastávky jsou vybaveny novými nástupišti s mimoúrovňovým přístupem spolu s moderním informačním systémem, rozhlasem, přístřešky a dalšími prvky zvyšujícími pohodlí cestující veřejnosti.
V roce 2013 budou probíhat dokončovací práce na nově zprovozněných úsecích a rekultivace krajiny po opuštěných úsecích původní trasy. Pro zavedení plánované traťové rychlosti (až 160 kilometrů v hodině) je ještě nezbytná tzv. rychlá pantografová zkouška. Po úspěšném provedení této zkoušky speciálním drážním vozidlem bude projektovaná traťová rychlost zavedena.
Zhotovitelem stavby je na základě veřejné obchodní soutěže „Sdružení VoBen“. Vedoucím členem sdružení je Eurovia CS a.s., dalšími členy jsou Subterra a.s a Viamont DSP a.s. Národní zdroje poskytl Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), finanční příspěvek ve výši téměř 4,1 miliardy Kč poskytl Operační program Doprava z Fondu soudržnosti Evropské unie.