19. dubna 2015
Pokud vše dopadne podle plánu ministerstva dopravy a 1. ledna příštího roku vstoupí v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, rozšíří se v příštím roce česká dálniční síť o přibližně 400 kilometrů dnešních rychlostních silnic. Minulý týden to potvrdil ministr dopravy Dan Ťok. Podle jeho slov se v souvislosti s tímto spíše administrativním opatřením nijak nezmění rozsah zpoplatněné sítě.
„Dálnice a rychlostní silnice dnes plní de facto stejný účel, platí na nich stejná pravidla provozu včetně maximální rychlosti 130 km/h. Dřív mělo tohle rozdělení smysl, protože dálnice byly federální a rychlostní silnice národní. Dnes je tato klasifikace nadbytečná,“ informoval Dan Ťok. Jak dále uvedl, již nyní zhruba 80 až 90 procent rychlostních silnic splňuje parametry dálnic. „Zbytek se zrekonstruuje a upraví hlavně s ohledem na bezpečnost provozu. V úsecích, kde nebudou tyto silnice splňovat potřebné parametry, omezíme rychlost místní značkou,“ doplnil ministr. Kromě administrativního rozšíření dálniční sítě chce ministerstvo také na některých silnicích I. třídy zvýšit rychlost až na 110 km/h. Týkat by se to mělo celkem 150 kilometrů těchto silnic. Kde by vyšší rychlost platila, by určovala dopravní značka silnice pro motorová vozidla, která by se nově osazovala právě na silnice I. třídy s vyšší povolenou rychlostí, než je tradičních 90 km/hod.
Novela zákona počítá také s novým vzhledem značek upozorňujících na odpočívky. Přibýt má její název, označení společností provozujících služby na této odpočívce včetně jejich log a vzdálenost k další čerpací stanici. Projednávaná novela, která v Poslanecké sněmovně míří do závěrečného schvalování, zpřesňuje pravidla pro odtah vozidla a lépe definuje zákaz odstavení vraku na pozemní komunikaci. Zavádí se také sankce za znečištění či poškození účelové komunikace, obce by za to mohly udělit až dvousettisícovou pokutu. Obce s rozšířenou působností budou moci novou značkou omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel nad 12 tun po silnicích II. a III. třídy, které nejsou z bezpečnostního, dopravního ani stavebního hlediska
Tomáš Johánek s využitím ČTK