Kontejnerový terminál v Mělníku se letos začne rozšiřovat

Kontejnerový terminál v Mělníku se letos začne rozšiřovat

V kontejnerovém terminálu Mělník se během letošního roku vybudují tři nové koleje i další zpevněné plochy pro manipulaci s kontejnery. Současné prostory totiž pro oba operátory, kteří zde působí, tedy Maersk a Rail Cargo Operator-CSKD, již nestačí. Majitel terminálu, společnost České pří-stavy, chystá rozsáhlé investice i do zdejšího přístavu. Terminál kombinované dopravy České přístavy rozvíjejí úspěšně již 15 let. Krátce předtím v tomto místě zkrachoval společný podnik Eurokai Hamburk, Ekotransu Moravia a českého státu Eurokai Mělník.

Připravované investice do terminálu trochu zpozdila zejména nutnost během velmi krátké doby připravit prostory pro příchod operátora RCO, který musel narychlo opustit své původní prostory v Praze na Žižkově. „Narychlo jsme vybudovali zpevněnou plochu o rozloze 0,7 hektaru, parkoviště a jednu kolej. Nyní tady pro tohoto operátora připravujeme další plochu o rozloze přibližně 0,9 hektaru,“ řekl generální ředitel společnosti České přístavy Miloslav Černý. Dokončení této plochy přerušilo zimní období, hotovo tedy bude na jaře.

Budování nových kolejí zpozdily nové posudky

Ještě komplikovanější situace nastala u plánované investice do nových kolejí. Majitel terminálu totiž požadoval změnu územního rozhodnutí, protože původně měly být koleje na navážce na břehu Labe, později se však ukázala potřeba vést je centrem terminálu. „Nutně potřebujeme nové, 740 metrů dlouhé koleje, abychom neblokovali dlouhými vlaky železniční přejezd před přístavem. Změna územního rozhodnutí se zdržela i kvůli tomu, že jsme museli na základě stížností občanů znovu nechat posoudit vliv této investice na životní prostředí,“ pokračoval Miloslav Černý. Nové testy ukázaly, že limity, které stanovila EIA, nejsou naplněny a že není důvod bránit realizaci této investice. Terminál má povoleno odbavovat osm vlaků denně, nyní jich jezdí šest. Nyní už má tedy provozovatel terminálu územní rozhodnutí, stavební povolení i potřebné investice, chystá se výběrové řízení na dodavatele stavby.

Postaví se i nový vjezd

Další investicí, která se chystá, je příprava nového vjezdu do areálu, který je nutný právě kvůli druhému operátorovi. Dnešní vjezd je nevyhovující i kvůli tomu, že pro příjezd k terminálu RCO se musí křižovat koleje, což komplikuje manipulaci s vlaky. Tato nová vnitropřístavní komunikace poslouží také při povodních pro evakuaci osobního přístavu. Připravuje se i zpevnění dalších ploch pro manipulaci s kontejnery, tento prostor by měl minimálně dočasně sloužit potřebám Českých přístavů. Plánuje se i jeho možné využití jako veřejného logistického centra pro další zájemce o překládku kontejnerů. Drobnější investice se pak chystají i v prostorách, které momentálně využívá Maersk, měly by se tam vytvořit plochy pro další kontejnery, které se nyní nacházejí v prostoru mělnického přístavu.

Chystá se lodní výtah i nová loděnice

Právě samotný přístav také čekají nové investice. České přístavy mají podanou žádost o stavební povolení na lodní výtah a na instalaci ještě jednoho jeřábu s nosností 500 tun. Ten by sloužil zejména k manipulaci s nadrozměrnými náklady a doplnil ten současný s nosností 300 tun. Lodní výtah po 100 km říční kilometráže předepisuje i zákon. „Lodní výtah tady citelně chybí, registrujeme poměrně hodně zájemců o vytažení lodi například k technickým prohlídkám. Výtah by měla doplnit i malá loděnice nejen pro provádění zmíněných kontrol,“ uvedl Miloslav Černý. České přístavy vlastní i prostory bývalých loděnic, které plánují využít jako místo pro logistické nebo výrobní areály. Vedle dalších přístavů na Labi vlastní České přístavy i terminál kombinované dopravy v Černé za Bory na Pardubicku, který slouží k manipulaci s kontejnery pro zdejší průmyslové giganty, jako je například Foxconn. „I tady chystáme investice zejména do nových manipulačních ploch, dnes totiž využíváme většinou pronajaté prostory,“ dodal generální ředitel společnosti České přístavy. Není bez zajímavosti, že právě tento terminál je cílovou stanicí přímých vlaků z Číny a vlaků z řeckého přístavu Pireus.

Tomáš Johánek

spinner