28. dubna 2014
PRAHA (28.4.) – Ministerstvo životního prostředí začne prověřovat, zda dřívější souhlasné stanovisko s dopady vodochodského letiště na životní prostředí (EIA) netrpí závažnými právními vadami. Výsledky tohoto předběžného posouzení očekává úřad zhruba do měsíce a na jejich základě se rozhodne, zda celý proces EIA znovu neotevře. V diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr životního prostředí Richard Brabec.
„Nové vedení ministerstva si chce být na 200 procent jisté, že ten proces, tak jak proběhl, netrpí žádnými zjevnými vadami," uvedl Brabec. Důvodem pro diskuse o možné nekorektnosti procesu jsou stížnosti starostů okolních obcí, kteří na ministerstvo přinesli na 40 podnětů. Jednou z nejdůležitějších otázek kolem skončeného řízení je podle Brabce to, že EIA nevzala v úvahu ochranu některých vodních zdrojů a jsou tam i některé staré ekologické zátěže. Jde o příklad otázek, které podle názoru ministerstva a obcí nebyly dostatečně vypořádány.
Kladný posudek dopadu stavby letiště na životní prostředí vydalo ministerstvo životního prostředí na konci loňského října. Posudek obsahuje přes 120 podmínek, které investor musí splnit. Jde například o dostavbu přivaděče na dálnici D8, budoucí letiště má mít rovněž omezení pro noční lety. Podle starostů okolních obcí a hejtmana Středočeského kraje Josefa Řiháka (ČSSD) jsou ale tato opatření právně nevymahatelná. Zástupci samospráv proto žádají ministerstvo o přezkoumání kladného stanoviska, které je nezbytné pro další pokračování stavebních příprav.
Pokud ministerstvo již vydané rozhodnutí zpochybní, vznikne společnosti škoda, kterou bude vymáhat, uvedl dříve generální ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. Přímé škody plynoucí ze zakázek pro zpracování podkladů pro územní rozhodnutí, které jsou dalším krokem v přípravě vzniku letiště, jdou do milionů korun. Další škody v podobě zmařených jednání s leteckými společnostmi zatím společnost nevyčíslila.
Podle Brabce ale zatím není jisté, zda bude nutné původní rozhodnutí revidovat a je reálné, že předběžné posouzení žádné závažné pochybení neodhalí. Na to, aby EIA mohla být zrušena, je nutné prokázat, že proces trpí zjevnými právními vadami, dodal ministr.
Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Celková výše investice do rozšíření letiště by měla činit zhruba tři miliardy korun.
(čtk)